Mads Mikkelsen: "Alle westerns burde være europæiske historier"
CANNES. En dansk western. Det lyder i sin natur selvmodsigende, men ikke desto mindre tog et dansk filmhold til den sydafrikanske savanne - og vendte hjem med ’The Salvation’.
Filmen blev udtaget til den igangværende filmfestival i Cannes, og den internationale presse er vældig glad for resultatet. Måske fordi ’The Salvation’ ikke holder sig tilbage overfor genrens klichéer og faldgruber, men i stedet omfavner den mest ikoniske genre af dem alle.
- Hvis man bliver angst for at gøre et eller andet forkert, er der store ulemper ved at lave en western. Hvad må man, og hvad må man ikke? Men det synes jeg ikke, at vi løb ind i. Da vi først besluttede os for en skandinavisk historie, og at alle westerns faktisk burde være europæiske historier, blev det meget nemmere. Det var jo lige præcis europærerne, der flyttede derover.
- Og så kom tøjet på. Og så kom revolveren. Og så var det sjovt. Så på den måde er der også fordele ved genren. Det var på det barnlige plan, at vi ikke ville af med vores revolver i frokostpausen. Man kunne se på folk, at det altså gjorde ondt, griner Mads Mikkelsen, da vi møder ham på den franske filmfestival.
Rollen som den store genre- og western-ekspert vil Mads Mikkelsen dog ikke påberåbe sig (”Jeg har altid været mere til kung fu-film, hvor mytologien nærmest er den samme.”). Den mener han i stedet tilhører Kristian Levring, som forklarer hvorfor.
- Lørdag eftermiddage viste Danmarks Radio rigtig mange westerns, og der var mange af John Ford. Det var mine første, og derfor største, oplevelser med film. De første film man ser, er de reneste. Westerns har en sej, komprimeret fortællestil, som jeg kan godt lide. De startede ellers med at være naive, og så blev de barske. Det passer meget godt til mit sind at lave noget, der er rimeligt barskt, og det er denne film jo også - på en eller anden måde.
At Kristian Levring kalder ’The Salvation’ for "rimeligt barsk" er en underdrivelse af de større, men som han selv fortæller, er han langt større fan af Sergio Leone og de mere kyniske af John Ford end eksempelvis Howard Hawks' mere nostalgiske bidrag til genren.
Og den tidligere Dogme-instruktørs kærlighed til genren sætter sit aftryk.
’The Salvation’ har referencer til både 'High Noon', 'The Searchers', 'A Fistful of Dollars' og en række andre fremragende westerns, og hvis man spørger, om han længe har ventet på en chance som denne, er svaret simpelt.
- Selvfølgelig har jeg det.
The Salvation får dansk biografpremiere den 22. maj.