Først kom et album, derefter en turné, så et Broadway-show og endelig filmen ’American Utopia’. Én af dem, som går over i historien – og som lægger sig i saliggørende forlængelse af den anden store David Byrne-koncertfilm, ’Stop Making Sense’. Velkommen til et veritabelt sansekammer, hvor musik, koreografi, billeder og puls taler sammen. Taler til krop og sind, til fødder og hjerne. Til hele verden. Sammen med Spike Lee har Byrne kort og godt skabt et værk, som transcenderer det normale koncertfilmformat.
Mellem de uforlignelige optagelser fra Broadway-versionen, hvor musikere og dansere er i flux koncerten igennem (INTET står stille, ikke engang trommerne) fortæller hovedpersonen i små monologer elskværdigt og afvæbnende kejtet om den politiske situation i USA anno lige nu: Om hvor vigtigt det er, at alle stemmer, accepterer hinanden etc. Alt sammen drevet af tankerne i Byrnes ’Reasons to Be Cheerful’-projekt, hvis mantra er at finde på løsningsmodeller til verdens store problemer – og ikke bare konstatere, at problemerne findes
Mellem de uforlignelige optagelser fra Broadway-versionen, hvor musikere og dansere er i flux koncerten igennem (INTET står stille, ikke engang trommerne) fortæller hovedpersonen i små monologer elskværdigt og afvæbnende kejtet om den politiske situation i USA anno lige nu: Om hvor vigtigt det er, at alle stemmer, accepterer hinanden etc. Alt sammen drevet af tankerne i Byrnes ’Reasons to Be Cheerful’-projekt, hvis mantra er at finde på løsningsmodeller til verdens store problemer – og ikke bare konstatere, at problemerne findes