Dansk film-duo i 25 år: Nogle gange bliver Lars Brygmann nødt til at oversætte Paprika Steen
Paprika Steen og Lars Brygmann spiller ægteparret Tove Ditlevsen og Victor Andreasen i det biografaktuelle danske drama Toves værelse.
Det er langt fra første gang, at den danske stjerneduo har spilllet overfor hinanden på dansk film og teater. De har faktisk spillet ægtepar hele fire gange på de skrå brædder, mens deres første optræden sammen på film strækker sig hele 25 år tilbage, da de begge medvirkede i Festen.
Den biografaktuelle fortælling er heller ikke ny for hverken Steen eller Brygmann, der har spillet den af to omgange på teater. "Replikkerne sidder i knoglerne" forklarede Lars Brygmann os, da vi talte med ham tidligere i år.
LÆS OGSÅ: Se den første trailer: Paprika Steen er ikonisk forfatter i ny dansk film
Paprika Steen har tidligere fortalt os, at hun ikke ønsker at lave en film uden Lars. Men hvad gør dem til sådan et godt makkerpar? Det åbner Lars Brygmann op i vores podcast med stjernen fra tidligere i år (lyt til hele podcasten nederst):
- Vi forstår hinanden. Vi har meget den samme humor, og meget den samme indgangsvinkel til, hvad der er god film, godt teater og godt skuespil. Men vi er meget forskellige. Jeg vil vælge at tro – lige i vores sammenhæng – at det er en fordel. Vi står for to forskellige ting, vores måde at arbejde på er meget forskellig. Vores temperamenter er meget forskellige. Men vi er meget rummelige overfor hinanden. Det kommer også os begge to til gode, vil jeg sige, forklarer Lars Brygmann.
Paprika Steen har i karrieren stået bag kameraet som instruktør på fire film. Alle fire har haft Lars Brygmann med på rollelisten - i både små og store roller. Senest var det i Fædre og mødre. Steen har således luftet ideen om, at Brygmann skulle være medinstruktør på hendes næste filmprojekt. En tanke som den mandlige stjerne ikke er afvisende overfor:
- Nogle gange kalder hun på diskret og spørger mig til råds om nogle ting. Hvad jeg synes. Fordi hun har meget tiltro til min mening og min smag. Og nogle gange har jeg ikke noget at sige, og det er frygteligt. Så må jeg jo lade som om.
- Nogle gange bliver hun meget forvirret, når hun skal forklare nogle ting, og så beder hun mig om at oversætte. Og så prøver jeg, fordi jeg kender hende så godt: ”Det, Paprika mener, er i virkeligheden bare…”
- Måske har Paprika prøvet at forklare det med nogle følelser. Der er jeg lidt mere pragmatisk. Det er jeg også med mit fag generelt. Jeg er meget håndværkeragtig med mit fag. Jeg er faktisk ikke særlig interesseret i for meget føleri med det en eller andet, fordi der skal nok komme noget ud af det.
- Vi har bare forskellige måder at arbejde på. Og derfor supplerer vi hinanden rigtig godt.
- Hvis vi er i gang på en optagelse og der er en scene, der ikke fungerer, så kan jeg sagtens se, hvad det er der gør, at den ikke fungerer, eller hvad man mangler, eller hvordan man optimerer spillet. Mange gange i hvert fald. Og der kan det være meget godt at være med som hjælpe-instruktør. At kunne spare med nogen. Men hun er blevet så dygtig selv, Paprika, til at instruere, og hun ser så mange ting. Og hun er god til at få folk til at spille godt. Så jeg tror faktisk, at hun klarer den fint selv.
LÆS OGSÅ: Lars Brygmann: Derfor har Martin og jeg aldrig lavet en film eller serie sammen
Selvom Lars Brygmann og Paprika Steen har brugt mange timer på teaterscenen i netop de to roller som den berømte forfatter Tove Ditlevsen og Ekstra Bladets tidligere chefredaktør Victor Adreassen i skildringen af deres turbulente forhold, var det alligevel en noget anderledes oplevelse at skulle omsætte stykket til film. Brygmann forklarer:
- Jeg har altid tidligere sagt, at der ingen forskel er på film og teater. Og det mener jeg til dels stadig også, men jeg vil sige, jeg må alligevel revidere det lidt efter det her.
- Det var meget anderledes. Vi lavede den på 12 dage i en villa. Meget effektive. Det var samme lokation, det hele. Meget lange dage. Men der var bare ting som ikke kunne lade sig gøre, som havde kunne lade sig gøre på teater, hvor man ikke sætter spørgsmålstegn ved det.
- Film fordrer en ret stram naturalisme, fandt jeg ud af. Medmindre det er syrede franske film fra 60’erne. Så er der bare en anden form for naturalisme, som man accepterer på teateret. Større ting, voldsommere ting, anderledes sprog. Og der blev skrællet helt vildt meget af, da vi skulle lave den her film, fordi man er helt oppe i fjæset på os. Og det er svært, hvis man taler for meget i metaforer, hvor man tænker, at der er ingen, som taler på den måde. Så det var anderledes at lave den.
- Men det var virkelig sjovt, fordi de sad i vores knogler, alle de der replikker. Og det kan du ikke lave på film normalt. Du kan ikke få den samme følelse af "at komme hjem", fordi du har ikke haft de samme prøveperioder som på teateret, hvor man har sagt de samme ting om og om igen. Det var en kæmpe luksus. Og jeg håber også, at man kan se det på filmen, altså hvor meget hjemme vi er i de roller.
'Toves værelse' kan ses i biografen nu.
Lyt til hele vores podcast med Lars Brygmann herunder - eller find den i din foretrukne podcast app (søg blot på: kino.dk filmpodcast)