Dansk film opruster: Trist tendens skal vendes

Børn og unges medieforbrug er højt, men desværre har deres engagement i dansk film været dalende. Fx er antallet af gange de 15-25-årige går i biografen årligt halveret siden 2012. Det skal der nu gøres noget ved.
Det Dansk Filminstitut (DFI) har oprettet et B&U-center, hvor alle aktiviteter på tværs af filmstøtte, filmformidling, pædagogik og læring skal samles. Det skriver DFI i en pressemeddelelse.
B&U-centret bliver til som følge af den nye strategi for børn- og ungeområdet, som Kulturministeriet netop har offentliggjort og som DFI har været engageret i via en arbejdsgruppe, der blev nedsat sidste år.
Initiativet er blevet til på baggrund af analyser, som viser, at børn og unge i stigende grad søger mod udenlandske tjenester og at branchen ikke er motiveret til at producere danske film målrettet børn og unge, da det hverken er særlig attraktivt økonomisk eller prestigemæssigt.
Ifølge pressemeddelelsen skal etableringen af et dedikeret B&U-center skabe de organisatoriske rammer for en samling af viden og ekspertise.
Sammen med DR og TV 2 har DFI taget de første skridt til at gå forrest i et forpligtende "branchesamarbejde om viden og data, finansiering, talentudvikling, distributionsinitiativer, fælles outreach og partnerskaber."
Filminstituttets direktør, Tine Fischer, udtaler:
- At samle og fastholde børn og unge omkring stærke, identitetsskabende danske fortællinger er den allervigtigste dagsorden, vi står med lige nu.
- Som samlet branche har vi et kæmpe ansvar for på den mest ambitiøse vis at sikre, at børn og unge møder relevante, nytænkende og inkluderende danske film og danske fortællinger på tværs af alle de universer, de befinder sig i. Fra skole, over biograf til de platforme, hvor de opholder sig.
- Hvis vi ikke gør noget nu, er det at sammenligne med det største kulturelle generationssvigt. Derfor samler vi nu alle kræfter og al viden og arbejder på tværs både internt og eksternt - i hele fødekæden: fra forskning over talentudvikling og styrket finansiering, til målgruppeinddragelse, ambitiøs skole-strategi, nye biografnetværk, streaming mv.
B&U-centret er allerede etableret dette forår og arbejdet er i fuld gang, hvor filmkonsulenter og medarbejdere i DFI er blevet samlet til en fælles enhed med en fælles vision, som det lyder i pressemeddelelsen.