Interview: Jigsaw er på niveau med en Shakespeare-karakter
Interviewet blev lavet i september 2019 - og første gang udgivet i maj 2020.
Du kan ikke sige Saw uden ikke også at sige Jigsaw - hjernen bag fælderne og koncepterne, John Kramer... eller kan man?
Det næste kapitel i den store gyserfranchise, den biografaktuelle Spiral: From the Legacy of Saw har nemlig ikke offentliggjort, om seriemorderen Jigsaw vender tilbage. Så måske skal serien for første gang stå på egne ben uden sin alfader.
Ikke desto mindre har vi talt med skuespilleren, der har lagt ansigt og stemme til John Kramer i indtil videre otte Saw-film, Tobin Bell.
I vores interview snakker vi om Tobin Bells tilgang til at spille seriemorderen, som han ikke mener er sindssyg.
Hvordan han skriver sine egne monologer, hvad der gør Jigsaw til en Shakespeare-karakter, og så afslører han sin egen favorit fælde samt løfter sløret for, om han synes, at der stadig er en fremtid for John Kramer i Saw-franchisen.
Let the interview begin...
Hvordan går du til en karakter som John Kramer/Jigsaw?
- Jeg går til John Kramer, som jeg går til alle andre karakterer, jeg spiller. Jeg stiller en masse spørgsmål. "Hvad mener han med det?" Fordi man kan sige én ting, men det kan betyde en hel række forskellige ting. Så jeg stiller mig selv en masse spørgsmål om, hvem han er, hvor han er i sit liv, hvad hans kortsigtede mål er på det tidspunkt, og hvad er hans tidsplan for det.
- Alle de spørgsmål er nødt til at være meget specifikke, fordi som du ved, når nogen spørger dig, ”Hvad har du lavet fra du stod op i morges og til nu?”, så ville du være i stand til at fortælle dem det. Jeg stod op af sengen, kunne ikke finde mine hjemmesko, jeg gik ud og lavede noget kaffe, jeg gik på toilettet. Det ville du kunne, fordi det hele er arkiveret i computeren i din hjerne. Så basalt set vil jeg vide, hvad der foregår i Johns hjerne.
- Udover det, kan jeg fortælle, at han er en meget teknisk fyr. Han er uddannet maskiningeniør, han er arkitekt og har flere interesser. Han er interesseret i fysik, historie, litteratur. Så alle de ting driver ham. Han er en teknisk tænker, og det er jeg også. Så på den måde er der en form for harmoni.
- Så hvis jeg skulle svare på, hvordan jeg går til John Kramer, i én sætning, så vil jeg sige, at jeg gør det fra en teknisk synsvinkel.
Jeg har læst, at du ikke vil dømme John som god eller ond?
- Rigtigt. Mit arbejde er at bringe en form for menneskelighed til ham. Manuskriptet taler for sig selv. Hans handlinger taler for dem selv. Og jeg lader publikum komme frem til deres egne konklusioner.
Du har også udtalt, at du ikke ser John som en sindssyg person. Vil du udbyde det?
- Jeg tror ikke, at de fleste sindssyge mennesker ser dem selv som sindssyge. Jeg tror ikke, at de fleste skurke ser dem selv som skurke. De retfærdiggør deres handlinger. Ligesom du sikkert gør. Du gør nogle ting, og du har en forklaring på hvorfor i dit eget sind. Men en anden ville måske ikke være i stand til at komme frem til den samme konklusion, fordi mennesker er forskellige.
- De fleste af os brokker sig en del over verden, begivenheder i verden, individer i verden, institutioner i verden, og gør intet ved det. Den her mand gør noget ved det. Om du så er enig med ham eller ej. Han er ikke en passiv tilskuer.
Har det at spille John Kramer ændret din måde at se verden på?
- Nej, det har ikke ændret min livsindstilling. Jeg er klar over, at mennesker ikke tager nok handling på baggrund af de ting, som de tror på. Og jeg prøver at tage mere handling nu om dage. Måske er det fordi, jeg er ved at blive ældre, og jeg har indset, at folk ofte taler godt for sig, men ikke gør noget. Det vil jeg ikke.
Hvor involveret var du i udviklingen af John Kramers baggrund skildret over de otte Saw-film?
- Jeg bruger ikke meget tid på at snakke med manuskriptforfatterne. Jeg tager de frø, som de planter.
- Leigh Whannell og James Wan [skaberne af Saw] plantede nogle frø i den første film om, at man skulle påskønne sit liv, og det sidste John siger, da han forlader det rum er: ”Nogle mennesker er så utaknemmelige for at være i live. Men ikke dig. Ikke længere”. Behandlingen af de dødeligt syge af det medicinske samfund, som John mente var barbarisk. De ting er kommet op igen og igen, og jeg prøver at ekstrapolere temaer og ting, som fascinerer mennesker og som vil få dem til at tænke.
- Men ja, jeg har omskrevet mange af hans taler. Manuskripterne er som et kompas, der leder mig i den rigtige retning. Meget ofte ved forfatterne, hvilken vej de gerne vil, men de ved ikke helt, hvordan de kommer derhen. Så det er der, hvor skuespillere kan hjælpe. Det er derfor film er et fælles projekt.
Du har bidraget til mange af hans monologer. Er der en scene eller sætning, som du er særlig stolt af?
- Ja, der er flere faktisk. Men den første, der kommer til mig er, at jeg i ’Saw II’ sneg en reference ind til Darwins rejse til Galapagos øerne og ”survival of the fittest”.
- John refererer til menneskeracens svaghed, og hvordan ”the survival of the fittest” i hundredtusindvis af år har gjaldt, men nu er det blevet ”survival of the mediocre”. Den specifikke sekvens, synes jeg var interessant.
- Grunden til, at jeg føler det er, at jeg var i stand til at få Charles Darwin og hans rejse til Galapgos øerne ind i en Saw-film. Det var ikke nemt. Få lidt historie ind i det. Lidt fysik. Det antyder, at John er skolet. Han er vellæst. Han tænker over tingene på flere niveauer.
- Det er det, jeg kan lide ved ham. Han er en stor karakter. Han er på størrelse med William Shakespeares King Lear. Der er ingen grænser for, hvad der kan blive gjort med en karakter som ham. Det er den type karakter som skuespillere bliver skuespillere for at spille. Så når du har en mulighed for at spille sådan en - til at udvikle ham over otte film - så er det en velsignelse.
Hvad er din favorit fælde fra Saw-universet?
- Det er lidt svært for mig at bruge ordet ”favorit” til noget så ondsindet som de fælder. Men hvis jeg skal vælge én, og ja, jeg bliver hele tiden spurgt om det. Den ændrer sig af og til, og jeg har haft forskellige favoritter på forskellige tidspunkter.
- Men den som har været i mine tanker senest er en fra ’Saw V’. Den hvor FBI-agenten Strahm har sit hovedet i en boks med vand, og han er nødt til at udføre en intubation på sig selv, for at kunne trække vejret. Den var dælme opfindsom - og se det udspille sig var meget interessant. Der var meget realisme i den fælde. Skuespilleren var nødt til fuldstændig at stole på speciel effekt- og stuntholdet ville redde hans røv tids nok.
Hvor meget var du på settet? Var du der, når fælderne blev udført?
- Ja, jeg var der ikke hele tiden, men jeg så en del af det blive optaget. Ligesom den jeg lige nævnte før, ’The Water Cube’.
- Jeg var meget til stede på settet under hele den proces. Jeg var der en del, når der blev arbejdet på fælderne, fordi jeg var fascineret. For eksempel kvinden i kølerummet i ’Saw III’. Jeg var fascineret af, hvordan de skabte den kvinde, hvor sprinklerne blev ved med at blive tændt, og et lag af is langsomt blev dannet på hendes hud.
- Jeg synes, at det var fantastisk udført. Jeg elsker at se håndværkere udføre deres arbejde.
Hvor lang tid tror du, at Saw-franchisen kan fortsætte i fremtiden?
- Det afhænger af manuskripterne. I sidste ende handler det om, hvad der står på siden.
- Selvfølgelig er der skuespilpræstationer og en masse andre afdelinger, som bidrager. Men når alt kommer til alt, handler det om manuskriptet og konceptet. Og jeg tror ærligt talt ikke, at der er nogle grænser for, hvilke muligheder der er med Saw.
- Når du skaber noget med så mange muligheder, lige meget hvilken franchise det er, fx ’Star Wars’, så er der så mange retninger, du kan gå i. Og jeg tror, at ’Saw’ altid på en eller anden måde kommenterer på verdens aktuelle tilstand. Så jeg synes, at den er rettidig. Jeg synes ikke, at den føles dateret. Så den har et kæmpe potentiale.
Kan franchisen fortsætte uden John Kramer/Jigsaw?
- Hvis du har gode forfattere og et stærkt koncept, er alting muligt. Ingen er uundværlige. Jeg kan godt lide tanken om, at John Kramer har været central og har bidraget til filmenes succes, og vi er, hvor vi er.
- Hvem er jeg til at sige, at det er umuligt at fortsætte eller skabe noget uden ham? Nogen vil sige, ”Åh ja, så du tror ikke, at det er muligt? Se lige her”. Og vise mig noget som er fantastisk. Man skal ikke bekymre sig om det. Det er ikke noget, som vi har kontrol over. Det er ikke min franchise. Det er nogle andres.
- Men der er uden tvivl flere historier at fortælle om John Kramer.
Tobin Bell afslørede altså ikke direkte, om han faktisk er med i 'Spiral: From the Legacy of Saw'. Det må vi vente med at se til filmen får premiere den 12. maj 2021.