Brian De Palma
Brian De Palma
Kontroversiel instruktør, der har været lige så udskældt som elsket, og som mestrer den psykologiske thriller.
Efter 'Sisters' (1973) kom De Palmas heftige fortolkning af musicalen 'Phantom of the Opera' kaldet 'Phantom of the Paradise' (1974). Det var dog i filmene 'Carrie' (1976) og 'Scarface' (1983), at han demonstrerede sit flair for blod på det hvide lærred.
Derudover er instruktøren åbenlys Hitchcock-fan, og han benytter ofte mesterens teknikker – ifølge nogle på grænsen til det skamløse. Alligevel besidder film som 'Dressed To Kill' (1980) og 'Blow Out' (1981) deres egen stil.
Siden de produktive sen-70’ere og tidlige 80’ere har De Palma vekslet mellem det geniale og det hovedløse. 'The Untouchables' (1987) og 'Carlito's Way' (1993) besidder kvaliteter milevidt fra kommercielle og kritiske fiaskoer som 'The Bonfire Of The Vanities' (1990) og 'Mission To Mars' (2000).
Kontroversiel instruktør, der har været lige så udskældt som elsket, og som mestrer den psykologiske thriller.
Efter 'Sisters' (1973) kom De Palmas heftige fortolkning af musicalen 'Phantom of the Opera' kaldet 'Phantom of the Paradise' (1974). Det var dog i filmene 'Carrie' (1976) og 'Scarface' (1983), at han demonstrerede sit flair for blod på det hvide lærred.
Derudover er instruktøren åbenlys Hitchcock-fan, og han benytter ofte mesterens teknikker – ifølge nogle på grænsen til det skamløse. Alligevel besidder film som 'Dressed To Kill' (1980) og 'Blow Out' (1981) deres egen stil.
Siden de produktive sen-70’ere og tidlige 80’ere har De Palma vekslet mellem det geniale og det hovedløse. 'The Untouchables' (1987) og 'Carlito's Way' (1993) besidder kvaliteter milevidt fra kommercielle og kritiske fiaskoer som 'The Bonfire Of The Vanities' (1990) og 'Mission To Mars' (2000).