10 Ryan Gosling-roller, der beviser, at han kan være meget andet end charmerende actionstjerne
Ryan Gosling er en af Hollywoods mest eftertragtede stjerner. Han er lige nu biografaktuel som charmerende stuntman i action-komedien The Fall Guy sammen med Emily Blunt.
Find dine billetter til 'The Fall Guy' på her på kino.dk
Modsat hans her yderst charmerende good guy-rolle som Colt Seavers, er Ryan Gosling bestemt ikke gået udenom de noget mindre pæne eller mere skæve roller.
Skuespilleren kunne måske nemt have holdt sig til de mere sikre actionfilm og rom com-roller. Men den tidligere Disney-stjerne har valgt en anden vej, der indtil videre har budt på bl.a. psykopatiske, aparte og bizarre roller.
Her er 10 af Ryan Goslings roller, der beviser, at han kan være meget andet end charmerende actionstjerne.
Nynazisten - The Believer (2001)
Ryan Gosling fik anmeldernes anerkendelse, da han i starten af 00'erne spillede den voldelige og lynende intelligente nynazist Danny, der gemmer på en stor og ekstremt farlig hemmelighed: Han er selv jøde.
Filmen er baseret på en rigtig historie om et medlem af Ku Klux Klan, hvis sande identitet blev afsløret af New York Times.
Teenagemorderen - Murder by Numbers (2002)
Måske er det de udspilede næsebor, der sammen med Ryan Goslings flotte ydre, gør ham til en oplagt psykopat.
Og ja, det er han i høj grad i denne thriller med Sandra Bullock i hovedrollen, som betjenten, der forsøger at afsløre to afstumpede teenagedrenges voldelige mord.
Stofmisbrugeren - Half Nelson (2006)
To år efter det brede gennembrud med det romantiske drama The Notebook valgte Ryan Gosling at gå en helt anden vej.
Han spiller nemlig her den farlige cocktail af skolelærer og stofmisbruger i dramaet om en mand, der vil gøre en forskel, men kæmper med egne dæmoner.
Forelsket i en sexdukke - Lars and the Real Girl (2007)
Her ser vi virkelig Ryan Gosling stikke helt af i et selvsikkert og ikke mindst underspillet sortkomisk rollevalg.
Rollen som Lars er nemlig ikke kun finurlig og akavet - han er også 100% forelsket i en sexdukke. Det må hans familie jo så bare leve med.
Mislykket far og ægtemand - Blue Valentine (2010)
I dette barske kærlighedsdrama finder man overfor Ryan Gosling en ligeledes fremragende Michelle Williams. De to skuespilleres rå og hudløse præstationer som et par i opløsning er i den grad hjerteskærende.
Ryan Gosling er måske ikke nem at holde af her, men man føler så inderligt med ham alligevel.
Hustrumorder i dametøj - All Good things (2010)
HBO's kæmpesucces med true crime-serien 'The Jinx' kom efter filmen om selvsamme Robert Durst.
Ryan Goslings karakter har ændret navn i dramatiseringen, men filmen handler dog stadig om en manipulerende millionær, der myrder sin kone - og de vilde følger deraf.
Psykopaten i sølvjakken - Drive (2011)
Selvom Ryan Goslings stille stuntkører er cool as fuck - og vi alle gerne ville være ham iført sølvjakken - så er der ingen vej uden om, at hans ikoniske karakter er en voldspsykopat. Alene scenen i elevatoren beviser det.
Ja, ganske vist spiller han i 'The Fall Guy' også en stuntman, men i Nicolas Winding Refns brutale film, er det af en absolut helt anden støbning.
Den kriminelle - The Place Beyond the Pines (2012)
Her finder vi Ryan Gosling som en kriminel og fartglad karakter, der er endnu et strålende bevis på, at han ikke går efter Marvel-skabelonen i sin alsidige karriere.
I filmen spiller han overfor bl.a. Eva Mendes, der var hans kæreste på det tidspunkt. De to er nu gift og har to børn.
Den hypervoldelige - Only God Forgives (2013)
Hvis man troede, at 'Drive' var voldelig, så skal man bare se Nicolas Winding Refns efterfølgende film, der igen har Ryan Gosling på rollelisten i en fåmælt og kampdygtig rolle.
Denne gang er volden endnu mere afstumpet - og når man møder karakterens mor, forstår man hvorfor.
Den sørgende astronaut - First Man (2018)
Antitesen til den varme, syngende og dansende karakter i Ryan Goslings første samarbejde med Damien Chazelle, nemlig La La Land.
Rollen som Neil Armstrong er måske heroisk, men hans plagede personlighed og antisociale tendenser dominerer i dette underspillede portræt af den første mand på månen.