30 år efter: Nyt Dogme-manifest skal skabe et nybrud i dansk film

For 30 år siden blev Dogme 95 annonceret i Cannes, og bølgen satte dansk film på verdenskortet i slutningen af 90erne og op igennem 00erne.
Siden er bølgen ebbet ud, og selvom dansk film har leveret succeser i massevis med Oscars og stor hæder, er det tid til et nybrud.
Det mener i hvert fald en gruppe på fem filmkunstnere, der er gået sammen om et nyt Dogme-manifest med overskriften Dogme 25. Og - som med deres forgængere i 1995 - blev det, der skal være en ny retning i dansk film, præsenteret i Zentropas villa i Cannes.
Kollektivet i Dogme 25, der er stiftet i maj 2025, består af instruktørerne May el-Toukhy, Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just, og er et oprør formuleret i lyset af nutidens virkelighed. I en pressemeddelelse udtaler kollektivet:
- Vi hylder DOGME 95 og alle de filmskabere, der kom før os, samt dem, der skal komme efter. Vi kæmper den samme kamp for den frie kunst som et værn mod meningsløsheden og magtesløsheden. DOGME 25 er en redningsaktion. DOGME 25 er en kulturel oprustning og et forsvar for det, vi har kært.
To af bagmændene til Dogme 95, Thomas Vinterberg og Lars von Trier, der bidrog med de første film i 1998, Festen og Idioterne, skriver i en fælles udtalelse:
- I ’95 lavede vi film i visheden om fred. Og skabte et oprør mod det konforme. I ’25 skabes der dogmer på ny, nu i en verden af krig og uvished. Vi ønsker jer held og lykke på jeres march mod generobringen af dansk film, siger Lars von Trier og Thomas Vinterberg i en fælles udtalelse.

I lighed med deres Dogme-brødre, Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring, har det nye kollektiv nedfældet en række regler for Dogme 25 - det såkaldte kyskhedsløfte. Og hvor det i 1995 handlede meget om at demokratisere filmmediet, er det i dag et opgør mod algoritmer og den teknologi, der influerer den kreative proces, der fjernes.
Kyskhedsløftet 2025 lyder som følger:
Jeg lover at underkaste mig følgende regelsæt udarbejdet og konfirmeret af DOGME 25:
1. Manuskriptet skal være originalt og skrives af instruktøren i hånden.
Vi tvinger os selv til at skrive manuskriptet i hånden for at stimulere intuitionen, der flyder mest ubesværet fra drømmen, ned gennem hånden og ud på papiret.
2. Minimum halvdelen af filmen skal være uden replikker.
Vi insisterer på at arbejde cinematisk med filmmediet, fordi vi tror på den visuelle historiefortælling og har tillid til publikum.
3. Brug af internettet er forbudt i alle kreative processer.
Vi forpligter os til at skabe filmen i mødet med hinanden og den fysiske virkelighed frem for i en algoritmebaseret, digital virkelighed.
4. Vi må kun tage imod penge, hvor der ikke stilles et modkrav, der påvirker filmens indhold.
Vi tager ansvar for at holde budgetterne nede, så det vedbliver med at være holdet, der træffer de afgørende kunstneriske beslutninger.
5. Maks. 10 personer bag kameraet.
Vi forpligter os til at samarbejde i intime fællesskaber for at fremme tillid og styrke den fælles vision.
6. Filmen skal optages, hvor handlingen udspiller sig.
Filmkunsten bliver falsk og generisk, når vi sminker steder til at ligne noget andet, end de er.
7. Vi må ikke sminke eller manipulere ansigter og kroppe, medmindre det indgår som en del af fortællingen.
Ligesom vi ønsker at fastholde stedets autenticitet, søger vi også at fremstille mennesker ufiltreret. Vi hylder den naturlige menneskelige krop med alle dens fejl og mangler.
8. Alt der knytter sig til filmens produktion skal være lejet, lånt, fundet eller brugt.
Vi forpligter os til at skabe med ting, der allerede findes i verden og vender den historieløse og selvdestruktive brug-og-smid-væk-kultur ryggen.
9. Filmen skal laves på maks. et år.
Vi forkorter de drænende processer, der udvander visionen.
10. Lav din film, som var det den sidste.
De fem nye navne, der skal løfte opgaven, og som der helt sikkert kommer til at tiltrække noget opmærksomhed, har vidt forskellige cv’er, men har en fælles ambition.
May el-Toukhy er kendt for Dronningen med Trine Dyrholm og afsnit af tv-serien 'The Crown', Milad Alami har blandt andet instrueret Charmøren, Annika Berg debuterede i 2017 med filmen 'Team Hurricane', Isabella Eklöf stod bag dramaet Holiday i 2018, og Jesper Just er kunstner med flere videoinstallationer og eksperimenterende kunstfilm.
Vi følger op på udmeldingen af Dogme 25 med yderligere artikler og interviews med grundlæggerne.