Filmmusikkens rockstjerne Hans Zimmer: De 10 bedste film-scores fra komponisten
Komponisten Hans Zimmer er en rockstjerne inden for filmmusik, og nu har du muligheden for at opleve hans mageløse og elskede filmmusik LIVE, når 'The World of Hans Zimmer' kommer til Danmark!
Zimmers store symfoniorkester optræder nemlig i Jyske Bank Boxen den 14. november - du kan finde dine billetter her:
Tyskeren arbejdede i starten af sin karriere i London og fik her etableret et navn med 'My Beautiful Laundrette' og derefter ’A World Apart’. Han brød igennem med sit Oscar-nominerede score til ’Rain Man’ og blev derefter manden bag et hav af succesrige og anmelderroste film lige indtil karrieren eksploderede med den Oscar-vindende musik til 'Løvernes konge'.
Nu er Zimmers musik igen højaktuel - først og fremmest med sit opdaterede score til Disneys nye live action-udgave af Løvernes konge og dernæst med en koncert med hans band i Jyske Bank Boxen.
Derfor har vi kastet os ud i den umulige opgave at udpege Hans Zimmers 10 bedste scores - som du forhåbentlig kan opleve LIVE i Jyske Bank Boxen til november.
De 10 bedste Hans Zimmer-scores (i kronologisk rækkefølge):
Driving Miss Daisy (1989)
En mindeværdig række lette toner skaber det søde og finurlige tema til fortællingen om venskabet mellem to ældre mennesker, en dame og hendes chauffør. Temamelodien er i dag så ikonisk, at Jack Blacks komponist-karakter i filmen The Holiday fremhæver det med ord som ”uventet” og ”kækt”. Et score, der på mange måder viser, hvad Zimmer, der i dag er mest kendt for mere bombastiske musikstykker, også kan.
Lion King (1994)
Zimmers folkelige gennembrud og eneste Oscar-sejr blev ganske forståeligt for sin fantastiske musik til Disneys animationssucces. Især nummeret ’This Land’ indbefatter Afrikas majestætiske sletter og Mufasas kærlige ambitioner for den lille Simba, mens skrøbeligheden lurer som et varsel mod de tårer, der snart vil trille. Zimmer blev valgt, fordi han netop ville lave et slags requiem for sin egen far, og heldigvis gik det perfekt hånd i hånd med Elton Johns ikoniske sange.
Gladiator (2000)
Måske Zimmers bedste score? I hvert fald hans mest genkendelige. Med ’Gladiator’ rammer Zimmer i samarbejde med Lisa Gerrards særlige alt-stemme noget helt magisk på nummeret ’Now We are Free’. Året før havde samme sangerinde tryllet med nummeret ’Sacrifice’ til filmen ’The Insider’ - også med Russell Crowe - men først med Ridley Scotts sværd-og-sandal-film skabte hun og Zimmer filmmusik-kanon.
Lisa Gerrard kommer også til 'The World of Hans Zimmer' i Jyske Bank Boksen den 14. november, hvor man altså kan opleve Gladiator magien LIVE.
The Last Samurai (2003)
Tom Cruises episke samurai-film er måske ikke perfekt, men det er musikken til gengæld. Især det otte minutter lange åbningsnummer ’A Way of Life’ sætter tonen perfekt an. Her bevæger Zimmer sig fra et melankolsk kærlighedstema til de mere traditionelle asiatiske toner og sidst over i noget krigerisk. Man er henført til kendo- og katana-kampe i solnedsgangs-badede marker.
Pirates of the Caribbean (2003)
Det var et tilfælde, at Zimmer overhovedet kom ombord på denne film, der som udgangspunkt lød helt forfærdelig. Men som jo endte med at være et nyt hovedværk i den nærmest afdøde swatchbuckler-genre. Komponisten er faktisk ikke krediteret for sit arbejde, da han havde for travlt og derfor fik en anden, Badelt, ansat. De to samarbejdede dog, og Zimmer stod bag det ikoniske tema, skulle laves så hurtigt, at det er et mirakel, hvor veloplagt og episk det blev. Jack Sparrow ville vitterligt ikke være lige så ikonisk uden sit musikalske svung.
The Da Vinci Code (2006)
Dan Browns historiske intriger og mystiske konspirationer kommer først rigtigt til live med Zimmers musik - og musikken er uden tvivl det bedste ved den ellers lidt gennemsnitlige blockbuster. Nummeret ’Chaveliers de Sangreal’ er så smukt, at man skal være død inden i for ikke at blive påvirket af de katedralske dimensioner af det her score.
The Dark Knight (2008)
Musikken til den mesterlige superheltefilm er flere ting. Det er med Batman-trilogien, at Zimmer og Nolans storslåede samarbejde begynder. Det er her Zimmer for alvor kommer på højde med John Williams som filmnørdernes favoritkomponist. Og sidst skaber balancen mellem gammeldags orkester og elektroniske kompositioner en ligeledes voldsom og melodisk musikside til en både grum og kulørt film.
Sherlock Holmes (2009)
Et Oscar-nomineret og i den grad originalt score til en meget velkendt og meget elsket karakter, mesterdetektiven Sherlock Holmes. Zimmer brugte et smadret pub-piano i sin søgen efter de rette lesløbne toner til Guy Ritchies action-bromance. En banjo, et hakkebræt og et par pivende violiner var også med til at skabe det legende album, der af Zimmer selv beskrives som The Pogues møder et romænsk orkester.
Inception (2010)
Hvis man kan lide filmmusik, elsker man ‘Time’ og ‘Dream is Collapsing’ – to af de mest mesterlige kompositioner fra det stressende, episke og drømmelignende score bag Christopher Nolans ’Inception’. Det er på dette score, vi introduceres til det nu klassiske Zimmer-horn. Et ønske fra Nolans side, og en effekt som sneg sig ind i samtlige filmtrailers fra da af. Zimmer har selv afsløret, at hans arbejde på 'Inception' er inspireret af Edith Piaf-sangen ‘Non, Je Ne Regrette Rien’.
Interstellar (2014)
Zimmer og Nolan ønskede at bevæge sig væk fra det, som makkerparret allerede havde lavet sammen før. De kom frem til noget nyt, nemlig kirkeorglet. De angreb musikinstrumentet på en helt anden måde end de klassiske gotiske tilgange, og resultatet blev lige så banebrydende som det science fiction-værk, det skulle underbygge. Bare lyt til hovedtemaet eller til ’Cornfield chase’ og ’Day One’ uden at få kuldegysninger. Det kan du ikke!
Runner ups: The Thin Red Line, Man of Steele, True Romace, Kung Fu Panda, The Rock, Rain Man.
Find dine billetter til The World of Hans Zimmer i Jyske Bank Boxen den 14. november her.