Han har allerede flere mesterværker på CV'et: Vi hylder karrierens 9 første film

Paul Thomas Anderson er biografaktuel med 'One Battle After Another'
Magnolia
(© New Line Cinema)

Man kan slet ikke diskutere, hvorvidt filmskaberen Paul Thomas Anderson er en spændende instruktør.

Den 55-årige amerikaner har med sin biografakuelle One Battle After Another lavet i alt 10 spillefilm og nemlig for længst bevist, at han er en af nyere tids største filmmagere.

Han er med andre ord en af amerikansk films helt store historiefortællere. En filmnørd, der aldrig forfalder til pastice i sin genreleg.

At se et værk af Paul Thomas Anderson er altid en spændende rejse ind i en verden af interessante karakterer og visuelt medrivende universer.

Nu er han så aktuel med sin 10. film, 'One Battle After Another', som har Leonardo DiCaprio i hovedrollen i et storslået drama om en gruppe revolutionære, der går op imod systemet.

 

Herunder følger en hyldest af hans første 9 film i kronologisk rækkefølge

 

(© Metro-Goldwyn-Mayer / Hard Eight)

 

Hard Eight (1996)

Debutfilmen er virkelig lækker at se på. Paul Thomas Andersen arbejdede da også allerede her sammen med filmfotografen Robert Elswitt, som det også blev tilfældet på bl.a. 'Boogie Nights', 'Magnolia' og 'There Will Be Blood' m.fl. 

Flimen er desuden velspillet, hvor bl.a. både Philip Baker Hall og John C. Reilly leverer stærke præstationer, når fortællingen følger to gamblere fra forskellige generationer.

'Hard Eight' er tålmodigt fortalt, nervepirrende, spændende og ikke mindst dyb i sit karakterstudie.

 

(© New Line Cinema / Boogie Nights)

 

Boogie Nights (1997)

Med sin anden spillefilm fik verden for alvor øjnene op for Paul Thomas Anderson ... og for Mark Wahlberg i rollen som Dirk Diggler.

Filmen er sat i 70'ernes pornoindustri, hvor man følger en ung - og veludrustet - mands naive møde med branchen og berømmelsens skyggesider, men vigtigst af alt også med den store omsorg og den medmenneskelighed, som karaktererne skaber i deres selvetablerede familie.

Det er en til tider også ubehagelig film om sex, svigt og misbrug, men også en smuk fortælling, hvor ikke mindst Philip Seymour Hoffman og Julianne Moore skinner igennem. 

 

(© New Line Cinema / Magnolia)

 

Magnolia (1999)

Paul Thomas Anderson sluttede forrige århundrede af med sit første store magnum opus. Han blev for alvor en auteur med 'Magnolia', der fortsat havde fokus på dysfunktionelle familier og ensomhed.

Multiplot-filmen følger forskellige skæbner i stærkt emotionelle situationer. Centralt for fortællingen er to mænd, hvis liv er ved at ebbe ud, mens hvert af deres fremmedgjorte børn har afskrevet dem.

Sorg, kærlighed og tilgivelse er de store emner, der undersøges via forskellige plotforløb, som til sidst giver sammenhængende mening.

Rollelisten er endnu et overflødighedshorn af talent, hvor især Philip Seymour Hoffman og Tom Cruise får lov til at vise nye sider af deres talent.

 

(© New Line Cinema / Punch-Drunk Love)

 

Punch-Drunk Love (2002)

Adam Sandler leverer her et af sit livs helt store og dramatisk menneskelige roller som en underkuet og dybt aggressiv mand, der møder sit livs kærlighed i form af Emily Watsons milde væsen.

Romancen forstyrres dog midlertidigt af absurde optrin, der bl.a. involverer en telefon-sex-sælger, hvilket giver filmen en højnet virkelighed.

Der er desuden endnu mere kulsort og gakket humor på spil fra Paul Thomas Anderson.

 

(© Miramax / There Will Be Blood)

 

There Will Be Blood (2007)

I 2007 tog Paul Thomas Anderson en pause fra de fremmedgjorte eksistenser og begyndte at kigge på de giftige maskuline strukturer i samfundet.

Filmskaberens andet hovedværk - og mesterværk - efter 'Magnolia' bygger løst på Upton Sinclairs bog 'Oil' og er en af de absolut bedste film i det 21. århundrede.

Den gav Daniel Day-Lewis karrierens anden Oscar, fik markeret Paul Thomas Anderson som en decideret mesterinstruktør. En film, der er perfekt fra første til sidste billede.

Handlingen følger en simpel rise and fall-fortælling med kapitalismen inkarneret i form af Daniel Plainview - manden, der skaber sig et olie-imperium på hårdt arbejde, mangel på medmenneskelighed og stålsat grådighed.

 

(© The Weinstein Company / The Master)

 

The Master (2012)

Fra den verdensomspændende succes med 'There Will Be Blood' bevægede Paul Thomas Anderson sig nu endnu længere ind i legen med maskulinitet og falske gudebilleder.

'The Master' skildrer en alkoholiseret og traumatiseret sømands intense flirt og besynderlige opgør med en kultleder.

Filmen er dybt foruroligende og nægter på sin vis at underholde sit publikum med let humor og en opløftende tone. Det er ikke desto mindre en af instruktøren stærkeste film, hvor Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman giver den fuld skrue som henholdsvis sømand og kultleder.

 

(© Warner Bros. / Inherent Vice)

 

Inherent Vice (2014)

Joaquin Phoenix vendte tilbage i en langt lettere og også langt mere syret knaldroman af en film, hvor Paul Thomas Anderson også tog en pause fra de store tunge tematikker. 

Thomas Pynchons roman har inspireret handlingen, der følger en stenet hippie-privatdetektiv i sit livs mest komplicerede sag, der fører til alt fra showbiz og Los Angeles-sekter til den amerikanske efterretningstjeneste.

Filmen kan snildt ses side om side med bl.a. Tarantinos 'Once Upon a Time in Hollywood', men Paul Thomas Andersons L.A.-fortælling er tanden mere syret. Mildt sagt.

 

(© Focus Features / Phantom Thread)

 

Phantom Thread (2017)

Det andet og - indtil videre - sidste samarbejde med Daniel Day-Lewis blev måske nok i sin tid overset af biografpublikummet, men i den grad hyldet af anmelderne.

Den er måske af og til blevet misforstået som en smule tør og kedelig. Det er imidlertid langt fra tilfældet, når man følger en aldrende modeskabers forhold til sin unge muse og elskerinde i 50'ernes London.

For sandheden er, at 'Pantom Thread' i bund og grund er en dybt pervers film om magt-dynamikker, moderbindinger og dominans.

Alfa-hanen kæmper her imod kvinden, hvilket gør filmens udtryk blidere end den møgbeskidte 'There Will Be Blood' og den postkort-kølige 'The Master' - og så er det jo en kærlighedshistorie. Paul Thomas Anderson var desuden selv kameramand. 

 

(© Focus Features / Licorice Pizza)

 

Licorice Pizza (2021)

Den liflige coming of age-film udspiller sig i et sommerligt Los Angeles i 1973. Her møder man i hight school den succesfulde barneskuespiller Gary, der forelsker sig hovedkulds i den 25-årige Alana.

Det er dog hverken nemt at være Gary eller Alana, som begge står over for hver deres skillevej i livet. Gary er snart færdig med high school og på vej ind i det spæde voksenliv, mens den lidt ældre Alana skal til at være en "rigtig voksen".

Der bliver på engagerende vis således sat de problemer i stævne, som bliver affødt af teenage-uskyldighed med en 'næsten-voksen-fandenivoldskhed'.

Gary spilles af Cooper Hoffman og Alana portrætteres af Alana Haim, mens rollelisten også byder på stærke navne som Bradley Cooper, Sean Penn og Tom Waits.

'One Battle After Another' har biografpremiere den 25. september.