Sådan endte et skib fyldt med danskere i ny kæmpe Hollywood-film

Interview med den danske filmfotograf Dan Laustsen
Frankenstein
(© Netflix)

Hvis man er en af dem, der har fanget Frankenstein fra den verdenskendte Guillermo del Toro i biografen siden dens premiere den 23. oktober, har man nok fået sig en lille overraskelse, da de første mange replikker er… på dansk.

Og nej, det er ikke en dubbet version, der er blevet udgivet i biffen. I Guillermo del Toros version af Mary Shelleys berømte monsterfortælling består det skibsmandskab, der i starten af filmens rammefortælling samler Victor Frankenstein op på indlandsisen, nemlig udelukkende af danskere anført af Lars Mikkelsen som Kaptajn Andersen og Nikolaj Lie Kaas som Officer Larsen. 

Og i stedet for bare at tale engelsk, som man så ofte ser også udlændinge gøre uden grund i amerikanske film, har Del Toro altså valgt at lade Mikkelsen og Kaas tale deres modersmål.

Men de to skuespillere samt Joachim Fjelstrup, der også medvirker i en lille rolle, er ikke de eneste, der giver storfilmen et særligt dansk præg. Også bag kameraet er der rød-hvide kræfter på spil fra den Oscar-nominerede danske filmfotograf Dan Laustsen, der endnu engang har stået for det visuelle udtryk i en Guillermo del Toro-film, som han også tidligere har gjort det på bl.a. The Shape of Water, Nightmare Alley og endda instruktørens første amerikanske film Mimic.

Frankenstein
Dan Laustsen på settet til Frankenstein (© Netflix)

Vi tog en snak med Laustsen i forbindelse med filmen, hvor han også kunne afsløre, at han delvist var skyld i og måske årsag til, at det blev netop de danske skuespillere, der fyldte det store skib ud.

- Jeg har haft en finger med i spillet i forhold til, hvem der skulle spille rollerne, fordi jeg kender jo alle de danske skuespillere, og det er jo ligesom... Vi snakker selvfølgelig om det, det er jo helt naturligt, når jeg kommer fra Danmark, at han siger, "Hvem er gode og hvem er dårlige, og hvem kan og hvem kan ikke, og hvem passer til rollen?". 

- Det er jo selvfølgelig nok en lille cadeau til mig, at de blev danske. Hvad ved jeg?

Frankenstein
Guillermo del Toro og Lars Mikkelsen (© Netflix)

Del Toro har for nyligt selv storrost særligt Lars Mikkelsen for sin præstation og afsløret, at han er ved at skrive en hovedrolle til ham i sit næste stop-motion-projekt. Kemien mellem instruktøren og de danske skuespillere kunne Laustsen også godt genkende:

- De klikkede så meget. Jeg tror godt, han kunne lide det danske team af skuespillere, fordi vi har den sorte humor i Danmark, og det har han også. Det virkede, som om alle havde en fest, og det var skidesjovt.

Laustsen havde selv arbejdet med både Lars og Nikolaj på danske produktioner bl.a. '1864' og Kaas’ debutrolle i Drengene fra Sankt Petri, som Laustsen også var fotograf på.

Efter mange år med primært Hollywood-projekter på CV’et var det dog særligt for Laustsen pludselig at kunne snakke dansk på settet til et punkt, hvor det næsten blev en udfordring at skulle hoppe frem og tilbage mellem sprogene:

- Man får sådan et sprog-kaos, fordi når man snakker dansk halvdelen af tiden og snakker engelsk halvdelen af tiden, så kan man hverken snakke dansk eller engelsk til sidst. 

Frankenstein
Dan Laustsen og Guillermo del Toro (© Netflix)

Som nævnt har Laustsen og Del Toro et langvarigt professionelt forhold og virker på mange måder som et match made in heaven:

- Når vi filmer, er vi sammen altid. Når vi ikke filmer, så snakker vi mindre sammen. Og som han engang sagde på et eller andet interview: Han synes, jeg var hans tredje kone. Vi er meget tætte, når vi filmer. Og vi kan godt lide at være sammen, og vi har den samme æstetik… 

- Nogle gange, så spørger han jo også: "Hvad synes du om den og den performance, og hvordan spiller de?", og så siger jeg jo, hvad jeg mener. Vi er meget tætte. Vi sidder ved siden af hinanden og kigger på monitor også. Vi er ret synkrone.

Inden Laustsen for første gang tog turen til Hollywood i forbindelse med den amerikanske gennemspilning af Ole Bornedals Nattevagten har han også været fotograf på en række danske klassikere som 'Gummi-Tarzan', 'Otto er et næsehorn' og selvfølgelig den oprindelige udgave af 'Nattevagten'. Nu er han dog nået en liga, hvor pengene er befriende store og mulighederne nærmest uendelige:

- Det budget er selvfølgelig kæmpestort… der er ikke ret mange nej'er. Rent teknisk kan vi gøre, hvad vi har lyst til. Og det er også fordi, for Guillermo er det enormt vigtigt, at filmen kommer til at se ud, som han vil have den… Det skal ikke være 90%, det skal være 110%. Vi gør det rigtigt.

Han har dog taget meget med sig fra sin tid på danske produktioner:

- Man lærer meget, når man kommer fra et lille land som Danmark, hvor holdet er sådan et multihold, fordi i Danmark hjælper alle jo hinanden. Når man laver nogle af de store amerikanske film, så har man jo lysfolk, der laver kun lys, så har man nogle grips, der kun laver det. Det er meget specifikt, og det kan nogle gange blive lidt stift. 

- Og der synes jeg, at det der med, at man arbejder sammen, og man skal have respekt for hinanden, det kommer meget fra Danmark. Så det er jo min barndom, det er jeg vokset op med, og det er fantastisk.

Frankenstein
(© Netflix)

'Frankenstein' er produceret af Netflix, og derfor er det ikke længe, den er i biografen, før den finder sit hjem hos streamingtjenesten. 

Man kunne forestille sig, at en filmfotograf måske kunne ærgre sig over, at de fleste nok kommer til at opleve ens arbejde på en mindre skærm, men for Laustsen er det mere vigtigt, at folk ser filmen, end hvor de ser den… så længe det ikke bliver på en iPhone i et tog.

- Jeg synes, folk skal se film i biografen, men jeg synes, det er fedt, at man laver film, som så bliver set på en streaming-tjeneste som Netflix. For mig er det fedt, at folk ser film. Jeg vil helst ikke have, at folk ser dem på en iPhone i et tog, hvor lyset skifter hele tiden, men det er jo bare, sådan det er.

- Det er klart, jeg synes, at folk skal se film på den bedste måde. Om det så er derhjemme på en kæmpefed superskærm eller i biografen. Jeg synes bare, at folk skal se det, vi laver. Og hvor de ser dem henne, det må være folks fornøjelse. Så længe de ser den. 

Og vil man gerne se den, går 'Frankenstein' stadig i en række biografer og bliver udgivet på Netflix den 7. november.

Nyeste film i biografen