Stjerneskud fra dansk Oscar-håb i ærligt interview: "Jeg plejer ikke at åbne op om det"

Besir Zeciri er måske ikke et navn, der ringer en klokke i alle de danske hjem, men den 34-årige skuespiller er ikke desto mindre et kendt ansigt i både film og tv.
'Fredløs', Kød & blod og Vejen hjem er meget forskellige projekter, der alle har det til fælles, at Besir står ud med nærværende skuespil og roller, der sætter tankerne i gang.
Senest, og ikke mindst på baggrund af rollen som krigsveteranen Peter i den premiereaktuelle, Oscar-nominerede Pigen med nålen, er Besir Zeciri blevet udnævnt til Shooting Star på den store, tyske filmfestival i Berlin. Et vaskeægte stjerneskud i dansk film.
"Selvom han bærer en maske i 'Pigen med nålen', kan man tydeligt se, at den danske skuespiller Besir Zeciri er en dygtig skuespiller. Han har en virkelig stærk tilstedeværelse i filmen, som sikrer, at publikum vil have svært ved at glemme ham," stod der i Berlinalens begrundelse.
Det er i forbindelse med netop 'Pigen med nålen' og den komplekse rolle som hovedpersonen Karolines (Vic Carmen Sonne) hjemvendte mand, Peter, at vi møder Besir Zeciri i Cannes, hvor filmen havde verdenspremiere sidste år. Her fortæller han om, at han i første omgang ikke kunne se sig selv, en brun mand, som han selv kalder sig, i rollen som en dansk soldat i 1919.

Hvad fik dig til at gå ind i dette projekt?
- Jeg kom faktisk lidt skævt ind. Jeg sagde nej tak til casting, fordi jeg tænkte: Den rolle får jeg aldrig. Og jeg tænkte: Magnus von Horn… Hvad er det for et navn, og hvem er det? 1919… det kunne jeg ikke forestille mig, jeg kunne få. De siger, at de caster mangfoldigt, men det gør de ikke altid, når det kommer til stykket. Det har jeg prøvet et par gange. Så skal man gøre Netflix glade, men så vælger man en anden, fordi jeg er en brun mand. Så talte jeg med Vic [Carmen Sonne, red.] tilfældigt, og så sagde hun: Hvad laver du? Du er et seriøst bud!
- Så kom jeg ind, og det var bare total forelskelse [i rollen, red.]. Men der gik herefter syv måneder, hvor jeg havde lavet 'Fredløs', og jeg lovede mig selv, at jeg ville lave noget så langt væk fra 'Fredløs' som muligt. Det må ikke være i samme retning. Jeg havde fuldstændig glemt alt om rollen, og så ringede Magnus fra skjult nummer en søndag.
- Jeg havde ikke lavet noget i otte måneder. Jeg var blevet arbejdsløs, så det var en hård periode. Men det var også en dejlig periode, fordi jeg var blevet far. Så jeg blev så glad, da jeg fik rollen. Og herefter startede en lang proces, hvor jeg skulle finde kernen i karakteren. Hvad er forbindelsen med mig? Jeg skulle bruge lang tid på at sige til mig selv, at det kan jeg godt lave.

Inspiration fra David Lynch-klassiker
Karakteren Peter er blevet hårdt såret i Første Verdenskrig, og derfor bærer han en maske, der gør det vanskeligt for ham at tale og spise. Besir Zeciri var dog ikke i tvivl om, hvad fordelene ved denne fysiske forvandling var:
- Jeg er meget glad for at lave karakterer, så det var en kæmpe hjælp. Jeg skulle tabe mig, og rollen tvinger mig til at bruge en speciel fysik.
- Det tog tre timer at få sminken og masken på. Selvfølgelig var der nogle dage, hvor jeg var presset, fordi der var dage, hvor jeg havde den på i mange timer. Der er nogle cirkusscener, hvor jeg har den på, og det bliver fugtigt. Men nej, det var faktisk helt ok.
Jeg kommer til at tænke på William Hurts tragiske karakter Elefantmanden i David Lynchs film. Fandt du inspiration i den præstation?
- Ja, jeg så Elefantmanden. Jeg havde ikke set den, men Magnus sagde, at jeg skulle se den og Schindler's List og Eksorcisten. Det var rart, fordi Elefantmanden følte sig som en alien. Det var en nøgle til karakteren.
- Det passede meget godt med, hvordan jeg selv har følt mig som en alien. Det handler ikke bare om at være en brun mand, for jeg tror også, at Vics karakter Karoline føler sig som en alien, og jeg tror, at Dagmar føler sig som en alien. Det der med at være uønsket, det er en kæmpe inspiration fra 'Elefantmanden'.

"Vi to har hinanden"
Besir Zeciri spiller over for to af Danmarks dygtigste, kvindelige skuespiller i form af Vic Carmen Sonne og Trine Dyrholm. Sidstnævnte har rollen som den virkelige person, Dagmar Overby, der er kendt som danmarkshistoriens største massemorder, og Vic Carmen Sonne spiller kvinden Karoline, der i desperation ender hos Dagmar.
Du har nogle meget intense scener med Vic Carmen Sonne, der spiller din hustru Karoline. Hvordan gik I til jeres samspil?
- Vi kender hinanden godt, og vi har haft mange samtaler. Jeg kan godt lide at bruge tid med folk før indspilningerne, og Vic gør det nemt for mig, fordi hun lytter så meget, og hun er så generøs med sit spil. Det var magisk fra start af – det vi to havde. Jeg vidste ikke, hvad resultatet ville blive, men jeg vidste, at vi to har hinanden.
Noget af det første, man lægger mærke til i 'Pigen med nålen', er de sort-hvide billeder og det næsten kvadratiske 4:3-format. Den svenske instruktør, Magnus von Horn, der gennem de seneste 18 år har boet i Polen, kunne derfor godt virke som en kompromisløs filmskaber med så stærkt et stilistisk præg. Men det betyder ikke, at skuespillerne ikke har noget at skulle have sagt:
- Ja, det synes jeg virkelig, siger Besir Zeciri om muligheden for selv at byde ind og improvisere som skuespiller.
- Jeg skulle lige vænne mig til, at i Polen er der sådan en kultur for, at fotograf og instruktør arbejder tæt sammen. Jeg tapper hurtigt ind i den stil. Det var kontrolleret, men jeg var godt forberedt. Jeg havde masken på, så jeg kunne bedre slappe af i det. Det er vores film. Det er større end mig. Jeg tænkte meget på: Hvordan kan jeg hjælpe historien frem?

"Jeg plejer ikke at åbne op og fortælle om min familie…"
Netop det at være en del af noget større har ikke overraskende betydning for Besir Zeciri, og han er ikke sen til at anerkende Magnus von Horns vision. Faktisk har filmen, der med sit historiske afsæt til at begynde med virkede så fremmed for Besir, vist sig at være utroligt vedkommende for skuespilleren.
- Jeg synes, det geniale ved filmen er, at man ikke ser den gennem Dagmar Overbys øjne, men derimod én der bliver udsat for hende. Nemlig offeret Karoline. Det er genialt. Der er bare så mange kvinder - mennesker - der kæmper.
- Min mor kan kun skrive sit navn og sit CPR-nummer. Hun er så sej og kompliceret ligesom de her to kvinder og Peter. Min mor blev født i 1949 og fødte tre børn i Makedonien. Hun kom til Danmark, hun lærte sproget, hun havde tre jobs og blev nødt til at vælge arbejde frem for skole. Hun stod op klokken 4.30 – hun er blevet nødt til at ofre alt muligt for vores skyld. Det forstår jeg i dag. Undskyld hvis jeg har sagt, at din mad ikke smagte godt.
- Det er sjovt, at den her film startede så langt væk, men er kommet så tæt på. Jeg plejer ikke åbne op og fortælle om min familie…
Besir Zeciri er ikke tvivl om, at selvom stilen kan virke afskrækkende på nogle publikummer, er der masser af menneskelige og nutidige kvaliteter i 'Pigen med nålen', som langt de fleste vil sætte pris på og kunne forholde sig til:
- Man skal ikke tænke, at nu skal man ind og se en historisk film. Den er frit inspireret af de hændelser. Sproget er moderne, og tempoet er højt. Jeg lover danskerne, at man kan sagtens se sig selv i den.
'Pigen med nålen' kan ses i biografen nu. Køb dine billetter her på kino.dk.