Hollywood går i krig med Netflix: Nye tider for streaminggiganten?
Tilbage i september blev det afsløret, at den Oscar-vindende instruktør og manuskriptforfatter Emerald Fennells næste projekt bliver en filmatisering af den klassiske roman Wuthering Heights (på dansk: Stormfulde højder).
Som om det ikke var nok til at vække begejstring blandt fans, blev det også bekræftet, at hovedrollerne spilles af ingen ringere end Margot Robbie og Jacob Elordi.
Med så markante navne knyttet til en filmatisering af en så anerkendt roman er det naturligvis blevet startskuddet på en budkrig i Hollywood om, hvilket studie der får rettighederne til filmen.
Og en af dem, der har kastet sig ind i kampen, er verdens største streamingtjeneste, Netflix.
Men på trods af et svimlende bud, som løb op i over én milliard danske kroner, tabte Netflix alligevel rettighederne til Warner Bros. Og interne kilder fortæller, at Netflix er dybt chokerede over udfaldet. Det skriver blandt andet Variety.
Netflix har valgt ikke at udtale sig, men interne kilder fortæller, at Netflix var “chokerede” over udfaldet, “fordi de tydeligvis havde overbudt [alle andre studier, red.] så længe.”
Streamingkæmpen havde budt cirka 150 millioner dollars for 'Wuthering Heights', svarende til mere end én milliard danske kroner og hele 70 millioner dollars mere end Warner Bros., som endte med at få rettighederne.
Der kan være mange grunde til, at Netflix tabte denne gang, men det lader til, at én særlig faktor var afgørende: Holdet bag 'Wuthering Heights' ønsker at få filmen i biograferne.
Filmskaberne, ledet af producent Robbie og Fennell, valgte at gå med Warner Bros'. filmchefer Michael De Luca og Pamela Abdy, da de i deres bud tilbød en bred biograflancering og en fuld markedsføringskampagne. Med andre ord, en normal biografudgivelse.
Det er også værd at bemærke, at Netflix' nederlag kommer i kølvandet på, at James Bond-stjernen og hovedrolleindehaveren i den populære Knives Out-filmserie, Daniel Craig, efter sigende skulle have sagt til Netflix' administrerende direktør Ted Sarandos, at deres forretningsmodel, som udelukkende er baseret på streaming, er “fucked!” Det skriver bl.a. CBR.
Hvad det kommer til at betyde for den amerikanske filmindustri fremover, må tiden vise.
Ikke desto mindre kan man allerede nu konstatere, at det er en stor sejr for biografer verden over, at filmskabere vælger et "dårligere" tilbud i en klar indsats for at få film vist i biografen.
En analytiker hos Roth Capital Partners fortæller også til Variety, at selv med Netflix' enorme antal abonnenter og høje bud, er der ved at opstå en tendens i Hollywood, hvor folk begynder at blive trætte af streaming.
- Der er en voksende gruppe af instruktører og filmstjerner, der siger: “Nej tak [til Netflix og direkte-på-streaming, red.],” forklarer han og understreger dermed, at penge ikke nødvendigvis kan købe alt. Vi kan derfor måske i fremtiden forvente at se endnu flere storfilm i biograferne - hvor de hører til - fremfor at gå direkte til streaming.
Og for Netflix er der endnu et tegn, der peger i denne retning. De kæmper nemlig i øjeblikket med næb og klør for at beholde et andet stort projekt, som de muligvis også mister.
Tilbage i 2020 underskrev den Oscar-vindende Barbie-instruktør Greta Gerwig en aftale med Netflix, som betød, at hendes kommende filmatisering af 'Narnia'-bøgerne skulle gå til streaminggiganten.
Men Gerwig skulle eftersigende have betænkeligheder ved selskabets holdning om ingen eller kun begrænset biografvisning og leder nu efter den mindste smule fleksibilitet. I skrivende stund er Gerwig derfor i samtaler om at få 'Narnia' vist i IMAX, når filmen udkommer i 2026.
Hvorvidt Gerwig er bundet til sin aftale med Netflix, og hvad det betyder for hendes ønske om at få filmen vist i IMAX-biografer, vides ikke. Men en kilde med kendskab til aftalen siger, at drøftelserne stadig er på et tidligt stadie, hvor 'Narnia' skal vises i de fleste af de cirka 1.800 IMAX-biografer globalt, men at det præcise antal endnu ikke er fastlagt.
Ifølge analytikeren fra Roth Capital Partners ser det dog svært ud for Gerwig. Medmindre Netflix bryder med deres nuværende forretningsmodel. Han udtaler:
– AMC, Regal, Cinemark og alle de partnere, der har IMAX-lærreder, vil ikke være glade for at investere penge i at promovere en film, som man kan se på Netflix en uge senere.
Det forlyder, at IMAX er dybt involveret i at finde et kompromis for alle 'Narnia'-parter. Men Netflix' administrerende direktør Ted Sarandos indikerede under et nyligt investormøde, at han ikke er tilbøjelig til at ændre sin holdning til biografvinduer og insisterede på, at Netflix-film er kulturelt relevante.
Tiden må altså vise, om det lykkes Greta Gerwig at komme ud af aftalen eller få den ændret i en retning, der tillader et mere "normalt" biografvindue. Og med henblik på hendes seneste film, 'Barbie', der genererede mere end 1,4 milliarder dollars verden over, er der ikke noget at sige til, at både hun og biograferne ønsker, at hendes 'Narnia'-film skal vises på det store lærred.
Så mens Greta Gerwig fortsat må kæmpe sin sag, virker det til, at Margot Robbie har taget det første store skridt i kampen mod Netflix og dermed går forrest i Hollywoods kamp mod streaming.
'Wuthering Heights' blev først udgivet som bog i 1847 og er den eneste roman af den engelske forfatter Emily Brontë, der døde som 30-årig. Historien udspiller sig på landet i England og skildrer det tumultariske forhold mellem familierne Earnshaw og Linton samt førstnævntes adoptivsøn, Heathcliff.
Romanens to centrale figurer er Catherine Earnshaw og hendes adoptivbror Heathcliff, der udvikler et passioneret, men problemfyldt forhold. Da Catherine vælger at gifte sig med Edgar Linton - på trods af sin store kærlighed til Heathcliff - fører det til, at Heathcliff udvikler en mørk og hævngerrig natur.
Udover castingen af Margot Robbie som Catherine Earnshaw og Jacob Elordi som Heathcliff, ved vi, at produktionen begynder i første kvartal af 2025.
Og at den nu officelt, og heldgivis, vil blive vist i biografer verden over.