Løgnehistorie førte til filmhistorisk sekvens: "Vi skabte så meget kaos i den by"

"Dansk" filmfotograf ser tilbage - og fremad - på zombiefranchise
28 Dage senere
(© Fox Searchlight Pictures)

Det kan godt være, at Anthony Dod Mantle er født i England. Men den 70-årige filmfotograf er nærmest dansk.

Britten er bosat i Danmark med sin familie og taler dansk, ligesom han også er uddannet på Den Danske Filmskole. Han var central i Dogme95-bevægelsen, hvor han stod bag kameraet på Thomas Vinterbergs Festen og Søren Kragh-Jacobsens Mifunes sidste sang.

Senere indledte han et tæt samarbejde med Lars von Trier, som han har været filmfotograf for på bl.a. Dogville og Antichrist.

En pioner indenfor digital filmproduktion

Anthony Dod Mantle har aldrig været bleg for at eksperimentere. Han betragtes som en pioner indenfor digital filmproduktion. Noget man ikke mindst kan se i den britiske zombiefilm 28 Days Later, som han i 2002 skød udelukkende på digitale kameraer.

Fotografens britiske ophav gjorde det selvfølgelig også naturligt for ham at søge uden for Danmarks grænser, hvor han over årene har oparbejdet et tæt samarbejde med den engelske filmskaber Danny Boyle

Et samarbejde, som bl.a. førte til Anthony Dodd Mantles Oscar-sejr i 2009, hvor han vandt for Bedste fotografi med Slumdog Millionaire, der desuden vandt otte Oscars i alt.

Hjem til en postapokalyptisk verden

Da vi fanger Anthony Dodd Mantle på en telefon, sidder han da også på et hotelværelse i London, hvor han lige nu er ved at indspille en ny film. Det drejer sig om 'The Runner' med den skotske instruktør Kevin Macdonald, der ligeledes har været en af fotografens tilbagevendende makkere i karrieren.

Vores interview skal dog handle om den biografaktuelle 28 Years Later, der netop er en tilbagevenden til det postapokalyptiske univers, som han i 2002 skød i gang med førnævnte Danny Boyle og manuskriptforfatter Alex Garland

28 år senere
(© SF Studios)

I den nye 28-film har de bl.a. kastet sig over at eksperimentere med at optage på iPhones. Mere om det senere.

Anthony Dod Mantle omtaler Danny Boyle som "en krigskammerat". Makkerparret har lavet i alt ni projekter sammen:

- Vi kan komme tilbage efter hver "krig" og se hinanden i øjnene og starte forfra. Det er et privilegium, man har, hvis man kender hinanden godt, lyder det fra fotografen.

Et rent mareridt i London

Oplevelserne på '28 Days Later' i 2002 står stadig stærkt for Anthony Dod Mantle. 

Dels fordi det var her hans hold af "gladiatorer" - som han kalder sine tætte samarbejdspartnere - kom på plads, og dels fordi en særlig sekvens i filmen lukkede London ned.

I nyere tid er billederne fra '28 Days Later', hvor hovedkarakteren Jim (Cillian Murphy) går rundt i et øde London grundet en dødbringende virus, blevet ikoniske.

- Jeg laver en film på gaden i London nu og vi har så mange beaukratiske problemer med forskellige autoriterer, som bestyrer de forskellige områder i London. Det er simpelthen blevet så kompliceret at filme ude på gaden i London eller i nærheden af London.

- Da vi lavede '28 Days Later' fik vi lov til at lukke London ned på grund af Danny Boyles evner til at parlamentere med magtfulde mennesker - og med en løgnehistorie om, at han havde fået en ny fotograf i mig, der var specialiseret i at lave tingene ekstremt hurtigt med meget småt udstyr, lyder det fra Anthony Dod Mantle, der uddyber:

- Det er selvfølgelig måske til en vis grad rigtigt, men vi kom til at skabe så meget kaos i den by. Vi fik rigtig meget ballade hos politiet, PETS og alle de hemmelige organisationer, som styrer de gader. Det glemmer jeg aldrig.

- Det var også et mareridt for mig at lave de sekvenser - som jeg et eller andet sted vidste ville blive en form for filmhistorie - på bizarre, små kameraer. 

28 Days Later
(© Fox Searchlight Pictures)

Uforglemmelige billeder skabte kaos

Den anerkendte filmfotograf frygtede, at hans optagelser ikke ville holde til tidens tand på grund af de digitale kameraer, der stadig var relativt nye i 2002:

- Det er langt fra de meste robuste formater, som kan klare sig igennem tiden. Eller det kan det jo, fordi det eksisterer i dag - og filmen har fået repremiere. Så det har vist sig, at jeg ikke behøvede at have angst over det.

- Men på det tidspunkt, troede jeg, at jeg skulle lave optagelser på 35 millimeter også - og være en god dreng. Men det gjorde vi ikke, fortæller en grinende Anthony Dod Mantle.

- Det er lidt som en provokerende drøm. Universet i de billeder er uforglemmelig, fordi der er ikke en sjæl andre end Cillian, der går rundt. Vi har House of the Parlament, Westminister i baggrunden. Alle de her ikoniske baggrunde som vi kender fra London. Det er ekstraordinært.

Optagelserne fandt sted tidligt. Fra kl. 4 til 6-6:30, ligefør myldretiden i London begynder. Men holdet gik over tid:

- Vi forsøgte at holde biler og folk, som var på vej på arbejde, væk. De står lige uden for billederammen, og de råbte og skreg. Og bandede. Det kan man selvfølgelig ikke se på billederne… det var kaos.

28 Years Later
(© SF Studios)

Fra ødelangt storby til jomfruelig natur

23 år senere er Anthony Dod Mantle tilbage i zombie-universet med et signifikant skifte fra by til land, hvilket har været skelsættende for den visuelle tilgang til den nye gyser:

'28 Years Later' udspiller sig nemlig 28 år efter en raseri-virus har lagt Storbritannien ned. 

Den moderne verden er død - og de få overlevende, der stadig er i England, lever på deres egen måde i pagt med naturen, hvor fx elektricitet ikke er en ting. Derfor var stedet, hvor '28 Years Later' skulle indspilles en af de helt centrale holdepunkter i produktionen:

- Vi gik på jagt efter steder, som var uspolerede og med gammel natur.

Det satte dog også nogle begrænsninger:

- Vi kunne ikke slæbe et helt filmhold derud. 45 lastbiler og alt det andet, der følger med en stor filmoptagelse. 

- Vi havde ikke fået lov til at optage de steder og ødelægge naturen på den måde. For det havde man uundgåeligvis gjort, hvis man er så mange mennesker. Så vi skulle i fællesskab finde et system, der kunne give os adgang til de her steder.

- Det skulle helst virke så jomfrueligt som muligt - som om, der aldrig havde været mennesker der. Det var opgaven med den nye film.

28 Years Later
(© SF Studios)

Fra Dogme-film til zombie-regler

Den visuelle tilgang til den første film i zombieserien - der i 2007 også fik tilføjet 28 Weeks Later - var ligeledes med til at forme den nye film:

- Danny syntes, at '28 Days Later' - på hans lange liste af film - var en af de mest vellykkede, når man forsøger at forene nogle ord på papir og hvad de egentlig skal fortælle, forklarer Anthony Dod Mantle.

Det skyldtes ikke mindst filmens format:

- Vi optog på nogle halvprofessionelle kameraer, som jeg så fik voldet ind til et eller andet professionelt sammen med nogle andre dygtige mennesker. Det skabte en slags DNA i den film, som han elskede og syntes var korrekt.

Derfor lød den næsten "diktatoriske" ordre fra Danny Boyle, at den nye 28-film skulle optages på telefoner:

- Danny kommer med en idé. Lidt ligesom Lars von Trier og Thomas Vinterberg med Dogme-bevægelsen for mange år siden, hvor man ikke skulle gøre forskellige ting og indenfor de regler er der selvfølgelig et frirum, hvor man kan lege.

- Det er hele pointen med at lave regler, så accepterer du dem - og så indenfor dem kan du springe rundt så meget som muligt og udforske. Anthony Dod Mantle fortsætter:

- Så han [Danny Boyle, red.] forsøgte at skabe det samme med den nye film ['28 Years Later', red.] ved at kredse omkring at bruge en iPhone. Langt det meste af filmen er lavet på telefonen. 

At optage gys og gru på telefoner

Filmfotografen forklarer, at der også ligger en provokation i det, at Danny Boyle kaster sig ud i at bruge iPhones på en studiefilm med et budget på 75 millioner dollars:

- Danny syntes, at den provokation, der ligger i et lille anarkistisk instrument, som vi alle sammen kender så godt som en telefon, kunne være interessant.

Antohny Dod Mantle forklarer, at han har testet i massevis af telefoner for at finde den rigtige.

Til sidst endte valget på en iPhone 15 Pro. Han lavede en "helvedes masse" forsøg for at få en iPhone til at lave noget interessant, som han i sidste ende vidste skulle blæses op på et kæmpe negativ - eller en DCP til biografer rundt omkring i verden.

Danny Boyle vidste nemlig fra starten af, at det var en biograffilm, han lavede.

28 Years Later
Et eksempel på, hvordan man brugte iPhones til optagelserne af '28 Years Lat'er (© SF Studios)

På arbejde med "et gynækologisk instrument"

Over to måneder prøvede Anthony Dod Mantle telefoner af, da han ikke ville "fanges med bukserne nede på et bjerg i London på optagelserne", hvor Danny Boyle pludselig ville have noget, som han ikke kunne levere.

Det betød bl.a., at fotografen tilføjede en række linser til iPhonen, der blev brugt som base. Herunder en adapter, der gjorde, at han kunne putte filmoptikker på, som fik det til at ligne "et gynækologisk instrument", som Anthony Dod Mantle selv beskriver det.

Ydermere forklarer den rutinerede filmfotograf, at der også er en anden økonomi i det, fordi det er noget billigere at købe 20 iPhones end 20 professionelle kameraer. Vægten på telefonen gør også, at de er nemmere at arbejde med - især i naturen: 

- De blev koblet sammen som en slangs vinkel rundt om en skuespiller. Så kunne jeg håndholde kameraet og faktisk lave det håndholdt. Men man afslører ikke overfor skuespilleren, hvilken optik, man vil bruge. Man ved det ikke selv. Danny ved det heller ikke selv, før han kommer ind i klipperummet.

'28 Years Later' kan netop nu ses i biograferne.

Hvis du vil vide mere om '28 Years Later', kan du med fordel læse eller se vores interview med det svenske stortalent Edvin Ryding, der har en rolle i zombefilmen.

Nyeste film i biografen