Manden bag dansk Oscar-kandidat om filmens uhyggelige historie: "Jeg har selv børn, så jeg blev meget ramt"

Som dansker kan man ikke andet end tænke på et af vores største filmnavne, Lars von Trier, når man hører navnet Magnus von Horn. Og selvom den 41-årige svenske instruktør, der bor i Polen, endnu er relativt tidligt i sin karriere, har han allerede bevist, at han godt kunne være en arvtager til det danske koryfæ.
Magnus von Horn er nemlig snart premiereaktuel med sin tredje spillefilm, der ligesom Triers værker er en kompromisløs, kunstnerisk gennemført skildring af et ganske uhyggeligt tema.
Pigen med nålen bygger på en sand historie om "englemageren" Dagmar Overby, der i mellemkrigstidens fattige Danmark skaffede unge piger af med deres uønskede børn. Hun blev kendt som danmarkshistoriens største massemorder.
Filmen har gået sin sejrsgang rundt om i verden siden verdenspremieren i Cannes sidste år. Efterfølgende er det blevet til adskillige nomineringer på festivaler, og så scorede filmen to priser ved European Film Awards – det europæiske svar på en Oscar. Og apropos Oscars er 'Pigen med nålen' blandt de 15 film, der er shortlistet til en nominering til Bedste internationale film.
Vi mødte Magnus von Horn på filmfestivalen i Cannes i maj 2024, hvor han var nomineret til Guldpalmen. Og fra toppen af produktionsselskabet Nordisk Films lejlighed på Croisetten fortæller han sin inspiration til filmen.
Hvad inspirerede dig til at lave ’Pigen med nålen’?
- Jeg fik præsenteret en kort beskrivelse af den her ubehagelige historie. Jeg har selv børn, så jeg blev meget ramt. Jeg følte, at den reflekterede samfundet, og at uhyrlighederne skete som en del af samfundet, så det var ikke bare en isoleret, psykopatisk hændelse. Jeg havde hørt om englemagere i andre samfund, så jeg kendte lidt til det.
- Men det var udfordringen med at fortælle historien kombineret med en drøm, som jeg har haft i lang tid, om at lave en gyserfilm. Men hvordan skulle jeg lave en gyser? Jeg er ikke i stand til at lave en ren genrefilm, for jeg ender altid med at være meget interesseret i mennesker og karakterer, og det gør genrefilmen ikke. Det ændrede sig mange gange undervejs.
Netop bemærkningen om, at Magnus von Horn ikke kan lave en konventionel gyser, er endnu et fællestræk med Lars von Trier. Bare se på hans tilgang til gysergenren i ’Antichrist’ eller katastrofefilmen i ’Melancholia’ – begge film bærer tydelige Trier-præg.

Historier om mord
Magnus von Horn blev født i Göteborg i Sverige i 1983, men han har boet en stor del af sit liv i Polen, hvor han også blev uddannet som instruktør i 2013 på den polske filmskole i Lódz. Hans debutspillefilm, den svenske 'Efterskælv', udkom i 2015 og omhandler ligesom Pigen med nålen en virkelig historie om mord. Denne gang dog en moderne fortælling om en teenagedreng, der kvæler sin kæreste.
Filmen blev et hit i festivalkredse, blev nomineret til Camera d’Or-prisen i Cannes, og fik en Guldbagge i Sverige for Bedste instruktør og Bedste birolle.
I 2020 fulgte han op med den polske 'Sweat' om en fitness-influencer, og igen blev von Horn hædret med en række priser. Med 'Pigen med nålen' tager han turen til Danmark, hvilket ikke er et så overraskende spring, når man hører hans forklaring på, hvorfor det lige præcis var herhjemme, von Horns tredje film skulle foregå:
- Jeg er svensker, og jeg har boet i Polen i 18 år. Jeg arbejder over hele Europa, og jeg har arbejdet lidt i Danmark med Milad Alami [svensk instruktør, red.]. Sådan mødte jeg Malene [Blenkov, producer, red.] for mange år siden. Det er ikke som i gamle dage, hvor man skulle tage en båd, et tog eller bestige et bjerg for at besøge andre lande. Vi er mere forbundne nu med vores naboer. De fleste europæiske film er lavet som samarbejder mellem flere nationer, især kunstfilm.
Filmen er godt nok en historisk skildring, men den er fortalt på en meget nutidig måde. Kan man sammenligne fortællingen med vores tid?
- Kostumerne, scenografien, de sort-hvide billeder er naturligvis en tidsskildring. Det er en slags science fiction: Du placerer noget i et rumskib for at fortælle om det moderne samfund. Det er det samme med historiske film.
- Den har det her look, men indeni er der noget, som følelsesmæssigt forbinder den til nutiden. Når man tænker på uønskede mennesker, og hvordan de behandles - det er et universelt emne, som man kan knytte til vores tid. Jeg har forskellige tilknytninger til Polen, hvor abortreglerne er meget strikse. Det er blevet en stor del af mit liv og en kamp for at liberalisere dem. Det er vigtigere for mig, end det måske er for folk i Danmark.

Den bedste skuespiller i Danmark
Selvom dele af fortællingen, der omhandler datidens syn på abort og kvinders ret til at bestemme over deres egne kroppe, måske står ekstra stærkt i polske sammenhænge end i forhold til Danmark, hvor aborten er fri, betyder det ikke, at den er irrelevant herhjemme. Tværtimod:
- Der er også en stor fascination af historien i Danmark, og man taler stadig om Dagmar Overby og skriver bøger om hende. Det er fascinationen af, hvad det er for et samfund, hvor det kan ske, og hvem hun er.
Hvorfor valgte du Trine Dyrholm som Dagmar?
- Fordi hun er den bedste skuespiller i Danmark. Hun er den bedste person til at levere det her portræt, og jeg har den bedste relation til hende. Det interessante for mig er idéen om Dagmar, og ikke nødvendigvis de præcise facts omkring, hvordan hun så ud, slutter Magnus von Horn.
Selvom Trine Dyrholm utvivlsomt er det største navn på rollelisten, er det Vic Carmen Sonne, der har hovedrollen som arbejderklassekvinden Karoline, der forsøger at komme igennem den hårde tilværelse under fattige kår. Besir Zeciri spiller hendes mand Peter, og du kan læse om alle skuespillernes forhold til filmen og deres roller i vores artikel fra sidste år her.
'Pigen med nålen' har biografpremiere den 23. januar. Køb dine billetter her på kino.dk.