Trine Dyrholm vil finde menneskeligheden i danmarkshistoriens største seriemorder
Lige nu kører filmfestivalen i Cannes på sin anden uge, men på lørdag bliver det afgjort, hvilke film der får de prestigefyldte priser. Med i konkurrencen om hovedprisen, Guldpalmen, er den danske film Pigen med nålen.
I den forbindelse talte vi med holdet bag filmen dagen efter den store gallapremiere i sidste uge.
Filmen foregår i slutningen af 1. Verdenskrig, hvor den unge syerske Karoline (Vic Carmen Sonne) efter en række uheld ender med at blive gravid med en mand, hun ikke kan gifte sig med.
Derfor opsøger hun Dagmar Overby (Trine Dyrholm), der lover hende at finde en plejefamilie til babyen – mod betaling, naturligvis. Men det viser sig, at sandheden er langt mørkere.
Dagmar Overby var en ægte person, der af DR kaldes Danmarkshistoriens største seriemorder, men for Trine Dyrholm var det vigtigt at komme hele vejen rundt om mennesket. Hun udtaler til kino.dk:
- Det er inspireret af virkelig hændelser, men min karakter Dagmar er jo en voldsom karakter. Jeg synes, det er godt tænkt i forhold til begivenhederne, at du følger Karoline, så du forstår ligesom de strukturelle, sociale koder. På den måde synes jeg, den lander et godt sted, hvor Dagmar ikke bare var en idé, men nu var hun fremkaldt som en karakter. Og så kunne jeg lave det sidste step med at prøve at gøre hende menneskelig i en eller anden forstand, midt i alt det horrible.
- Jeg har været meget optaget af ikke at være for bombastisk og firkantet med hende, nu hun også skal have det scary element.
Karolines perspektiv er uden tvivl en god strategi, ligesom man måske husker fra Ondskabens øjne, hvor seriemorderen Hannibal Lecter anskues gennem FBI-agenten Clarices linse.
Den 33-årige skuespiller Besir Zeciri er kendt fra bl.a. filmen Kød & blod. I 'Pigen med nålen' spiller han Karolines mand Peter, der kæmper i 1. Verdenskrig, men er meldt savnet. Overfor kino.dk fortæller han styrken ved filmens vinkel.
- Det geniale ved den her film er, at det havde været noget andet, hvis man så det igennem Dagmar, men det, at man ser filmen igennem en, der bliver udsat for Dagmar, altså Karoline, det er genialt. Der er så mange kvinder og mennesker, der er uønskede, som kæmper og nægter at give op.
Karoline forsøger på bedste evne at finde sin vej ud af et fattigdomsplaget liv og i en tid, hvor kvinder uden ægtemænd har det umådeligt svært. Vic Carmen Sonne fortæller om nuancerne i filmens portræt af mennesker:
- Jeg føler, at alle karaktererne i filmen er på godt og ondt en spejling af hinanden. Hvilket vi også har været meget bevidst om, da manuskriptet blev skrevet. Vi indeholder alle frygt og mod, det onde og det gode. Nogle af os har fået den gave, at omverdenen har spurgt dig: Hvad vil du, hvem er du, hvad kan du? Og andre har mere eller mindre fået udstukket et narrativ.
For Vic Carmen Sonne er det netop filmens måde at skildre Karoline som en person, der ikke lader sig kue af samfundets ellers fastlagte normer, som tiltrak hende ved rollen.
- For mig er det meget noget med en utrolig inspirerende drift fra et menneske. Der er blevet skrevet et narrativ for denne her person Karoline, og hun godtager det ikke. Og jeg synes, det er utrolig inspirerende med sådan en karakter, der nærmest har en ubevidst sang, der spiller inden i: "There is more to life than this". Og mere eller mindre bevidst om dét, skaber hun et bedre liv for sig selv, og hun helmer bare ikke.
Filmen byder på en helt særlig æstetik. Den er i sort-hvid, men har et moderne tempo og temaer. Samtidig er der elementer af klassisk eventyrstruktur a la H.C. Andersen. Vic Carmen Sonne uddyber:
- Jeg synes, det er meget smukt, fordi det er meget i tråd med eventyrene som 'Klods-Hans', 'Fyrtøjet' og alle de klassiske eventyr, hvor du har denne her karakter, der starter et sted som en fattig bondeknægt, men ligesom drømmer om prinsessen og det halve kongerige. Og sådan ser jeg meget Karoline.
Besir Zeciki understreger pointen med, at filmen er noget særligt:
- Man skal ikke tænke, at nu skal man ind og se en historisk film. Den er inspireret af disse hændelser, men man kan godt gå ind og se filmen og se sig selv i den. Magnus [von Horn, instruktøren, red.] har prøvet at gøre den moderne. Den har et tempo, der sker noget hele tiden, musikken driver det frem – musikken er så fantastisk – det er bare større end os.
'Pigen med nålen' får dansk biografpremiere den 5. september.
LÆS OGSÅ: Følg med i vores dækning af filmfestivalen i Cannes 2024 her.