'Festen' anno 2025? Det ved vi om de nye Dogme-instruktørers første film

I sidste uge blev der smidt lidt af en bombe på filmfestivalen i Cannes, da Zentropa præsenterede navnene på et nyt koncept, der skal sætte en ny retning for dansk film. Dogme 25 er navnet, og som man kan høre er det en slet skjult reference til den ikoniske Dogme-bølge fra 90erne og frem.
Dengang stod Lars von Trier og Thomas Vinterberg i spisen for bevægelsen, der udmøntede sig i en række af de mest omtalte danske film i nyere tid. Festen og Idioterne er selvfølgelig de mest kendte, men også Mifunes sidste sang, The King is Alive, Italiensk for begyndere og En kærlighedshistorie blev lavet efter Dogme 95-principperne.
Nu her 30 år efter har fem nye filmskabere udfærdiget et manifest, som du kan se her, og som bl.a. tager afstand fra brugen af internettet i den kreative proces.
Det nye hold består af initiativtager May el-Toukhy samt Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just.
Der er ingen tvivl om, at hvis projektet skal blive en succes, kræver det film af høj, kunstnerisk kvalitet, der kan få anerkendelse i Danmark og udlandet, ligesom med bl.a. 'Festen' og 'Idioterne'.
Under præsentationen i Cannes blev de fem filmskabere derfor spurgt ind til, om de havde lagt sig fast på, hvad deres første Dogme-film skulle handle om.

Annika Berg, der har instrueret spillefilmen Team Hurricane, fortalte om, hvilke tanker hun havde gjort sig om sin første film:
- Jeg er ikke sikker, men jeg har flere idéer. Jeg tænker meget over, at jeg har masser af ting, jeg gerne vil lave, men at dette bliver den eneste gang i mit liv, hvor jeg har en pose penge, og jeg ikke skal rapportere til nogen som helst. Jeg skal virkelig gå linen ud.
Milad Alami er bl.a. kendt for filmen Charmøren og en række tv-serier, senest Robert-vindende 'Bullshit'. Han har heller ikke lagt sig fast på ét bestemt projekt, men jonglerer med tre mulige, som han dog ikke kommer nærmere ind på.
For kunstneren Jesper Just, der stadig har sin første spillefilm til gode, men er vant til at arbejde med filmmediet i anerkendte kunstudstillinger, er efter eget udsagn ”et tomt stykke papir” på nuværende tidspunkt.
Lidt mere konkret er Dronningen-instruktøren May el-Toukhy, der dog stadig holder sig i overskriftsform:
- Jeg tror ikke, at min film bliver den første. Jeg skal lave en film først. Jeg vil gerne lave noget, der reflekterer det, der er i manifestet. Det skal handle om at være off-grid, om at skabe et fællesskab, om demokrati, og jeg ved ikke, om det er en familie, en gruppe børn i skolen eller et kontor.
Det efterlader Isabella Eklöf, som stod bag Holiday og Kalak, med det mest konkrete svar:
- Jeg var i et sadomasochistisk forhold. Jeg har aldrig set en naturalistisk film om det før. Der er Babygirl og 'Secretary', men de er super forhøjede fantasier. Jeg ville gerne lave en romantisk, nede på jorden fortælling.
Selvom det fremgår af manifestet, at der kun må bruges ét år på filmen, er det mere sandsynligt, at vi må vente to-tre år med den første film baseret på det nye principper.