Undersøgelse bekræfter: Biografen giver mulighed for at stresse af

Biografen slår streaming på flere parametre
Billede
(© Pernille Wolsgaard Iversen / Kino.dk)

Rettelse: Vi havde i første omgang skrevet en overskrift, der lød "Undersøgelse bekræfter: Biografen er den perfekte "kur" mod stress og forstyrrelser". Den har vi ændret, da den havde en misvisende ordlyd i forhold til undersøgelsens konklusion.

-----------------------

Stress af, fordyb dig og lad dig underholde. Sådan kunne konklusionerne på biografernes force over for de adskillige andre filmtilbud kort opsummeres. I hvert fald hvis man skal tro en ny undersøgelse foretaget af MediaCom, og som er videreformidlet af Dansk Reklame Film.

Her er over 1.000 repræsentative personer i aldersgruppen 20-40 blevet spurgt til, hvordan de oplever biografen sammenlignet med almindeligt tv, videodelingstjenester (som YouTube) og streaming. De adspurgte svarer i høj grad, at biografen giver mulighed for at være i nuet, for at stresse af og giver en pause fra mobil og forstyrrelser.

50 % svarer, at de synes, biograferne gør det muligt at være til stede i nuet, hvor kun 9 % mener, det er tilfældet for alm. tv, 11 % for videodelingstjenester og 13 % for streaming med reklamer. Ifølge samme undersøgelse gør biografmediet det muligt at stresse af i langt højere grad end de andre filmplatforme: 44 % giver mulighed for at stresse af, mens 36 % mener det samme om streaming.

 

LÆS OGSÅ: Glæd dig til disse 19 danske film resten af året

- Man er offline og derfor mere til stede og nærværende, og man kommer lidt væk fra resten af verden et kort øjeblik.

Sådan udtaler en mand på 29 år sig i undersøgelsen, og en kvinde på 25 år bakker op:

- Det unikke ved biografen er atmosfæren og fordybelsen. Det er en fed sanselig oplevelse.

Udover at biografen "modvirker" en stressende hverdag og giver en naturlig mobilpause, så byder biograffilm på en fællesskabsoplevelse, og 35 % svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt biograferne giver en "wow"-oplevelse. Det gør kun 15 % med streaming, 10 % med videodelingstjenester og 6 % med tv.

Så skal man tro på MediaComs undersøgelse, er biografernes rolle som samlingspunkt langt fra udspillet. Tværtimod har den netop en fornyet værdi som afstressende tempel i en tid med algoritmer, sociale medier og utallige tilbud om underholdning lige ved hånden.

Du kan se det aktuelle program for biograferne lige her.