Forbudt på TV: Det mest berygtede serie-afsnit nogensinde fylder 28 år
Denne artikel blev første gang publiceret i 2021, da afsnittet havde 25 års jubilæum.
Artiklen er skrevet af redaktør Daniel Hartvig, der også er vært på Sammensværgelsen – en dansk X-Files podcast.
I 1996 var The X-Files i sin fjerde sæson og en af de mest populære serier i verden. Men det betød absolut ikke, at holdet bag blev mere blødsøden eller mindre grænsesøgende. Tværtimod.
Mulder og Scully jagter normalvis rumvæsner, konspirationer og andre paranormale hændelser rundt om i USA. Men i seriens mest kontroversielle afsnit er det noget langt mere jordnært som er omdrejningspunktet. Nemlig en familie af indavlede brødre.
Afsnittet, der har titlen ’Home’, blev det første i tv-historien til at modtage en TV MA-rating på kabel tv. En advarsel om, at indholdet er ment til voksne og ikke børn under 17 år.
’Home’ faldt da også de jakkesætsklædte chefer i FOX for brystet. Efter dens første visning på TV blev episoden simpelthen bandlyst.
I tre år var ’Home’ forbudt på tv i USA. Indtil afsnittet i 1999 fik en særvisning til Halloween på den FOX-ejede premium kabel-kanal FX med en offentliggørelse i TV Guide, der lød:
- ”Kun til Halloween… ville vi turde at vise en episode så kontroversiel, at den blev forbudt på tv i tre år. Betragt dig selv som advaret.”
Men det var ikke kun ’Home’, som blev ramt af den voldsomme boykot. Nej, karaktererne fra afsnittet, Familien Peacock, blev også forbudt nogensinde at dukke op på tv igen i nogle andre udformninger. Det har en af episodens forfatter afsløret.
I denne artikel dykker vi ned i en af tv-historiens mest berygtede afsnit nogensinde.
Bemærk: Artiklen indeholder spoilers for ’Home’. Hvis du vil se afsnittet før, så kan 'The X-Files' streames på Disney+ i Danmark.
Indavl og incest
I ’Home’ drager de to FBI-agenter til den lille by Home, hvor et deformt babylig er blevet fundet.
I den idylliske by har man affundet sig med den bizarre familie Peacock, som klarer sig selv (i alle livets henseender) og lever deres egen tilværelse i et afsides hus.
Men da Mulder og Scullys mistanke falder på familien, der består af tre indavlede brødre, må den lokale politibetjent erkende, at freden er forbi og at den moderne verden har indhentet den traditionelle lilleby.
Et brutalt opgør venter - ikke mindst, da de tre brødre opsøger sheriffen og på brutalvis banker ham og hans uskyldige kone ihjel.
Da agenterne kommer ind i familiens hus, gør de et opsigtsvækkende fund. Under en seng finder de en kvinde uden arme og ben. Det er brødrenes mor – som de også viser sig at have sex med.
Babyen fra afsnittets begyndelse er resultatet af moderens kønslige omgang med sine egne sønner. Og måske ja, så er brødrene faktisk også hinandens fædre og onkler.
Allerede i dette resume af afsnittet kan man måske regne nogle af de kontroversielle punkter ud. Babylig, incest, indavl. Noget der langt fra er hverdagskost på amerikansk tv, hverken i 90’erne eller i dag.
”Du er syg!”
’Home’ er skrevet af X-Files-legenderne James Wong og Glen Morgan, der i seriens første sæson stod bag bl.a. afsnittet ’Squeeze’ om slange-mutanten Tooms.
Efter at have forladt serien vendte de i sæson 4 tilbage med fire afsnit, som alle på hver deres måde var kontroversielle, og hvis erklærede mål var at bryde The X-Files’ grænser. Og det må man sige lykkedes dem.
Da jeg forrige år interviewede forfatter Glen Morgan til min X-Files podcast, spurgte jeg ham ind til om, han var overrasket over den reaktion, som ’Home’ fik i sin samtid:
- Jeg er stadig overrasket over det i dag. Jeg synes, at ’Die Hand Die Verlezt’ [et tidligere X-Files-afsnit, red.] var langt mere intenst, uhyggelig og foruroligende, hvor vi lod forældre-lærerforeningen være styret af djævlen, som jeg troede var en meget mere forargelig idé.
- Mit minde omkring at skrive ’Home’ var, at jeg havde lavet et udkast, Jim [Wong, red.] havde lavet et udkast, og så samarbejdede vi om at gøre det færdigt. Jeg kan huske, vi gjorde det, og så tog min kone, Kristen, og jeg til England.
- Jeg overvejede det ikke rigtigt. Men da jeg kom tilbage, ringede produktionschefen, Charlie Goldstein, som er en af vores venner, til mig en dag med ordene: ”Du er syg!” og smed røret på, og jeg tænkte ”Hvad?”
Døde babyer, Charlie Chaplin, familie og true crime
Glen Morgan forklarer, at inspirationerne til afsnittet bl.a. var en historie fra Charlie Chaplins selvbiografi fra 1945, som det senere har vist sig, at han huskede forkert. Om en deform mand, som underholdt til en familiemiddag ved at hoppe højt på sine lemmer.
Bogen ’Dark Nature’ af Lyall Watson var også med til at forme afsnittet forklarer Morgan:
- Den handler om naturens moral. Sø-oddere og ænder voldtager hunnerne, en mor vil smide en fugleunge ud af sin redde, hvis den er syg og ikke vil overleve. Så vi overførte den type opførsel til et menneske, og det er virkelig forstyrrende for folk. Det var jeg ikke klar over.
- Så i begyndelsen, da de begraver [et levende] spædbarn, så er det fordi, at det ikke vil overleve. Det er det samme en fugl eller et andet dyr ville gøre. Men det generede virkelig folk.
- Jeg havde ikke på det her tidspunkt set ’Motorsavsmassakren’ før, at jeg senere arbejdede med Tobe Hooper [instruktøren, red.]. Men når jeg tænker på de bedste gyserfilm, så handler de om familie. I ’Psycho’ med hans mor, ’Motorsavsmassakren’, ’Eksorcisten’, ’Rosemary’s Baby’. De har alle et familie-komponent. Så det er et andet aspekt, som virkelig generer folk også.
En sidste central inspirationskilde til ’Home’ var dokumentarfilmen ’Brother’s Keeper’ fra 1992 om en virkelig true crime-historie.
En sag om fire tungnemme brødre, The Wards, der havde arvet og passet deres gård for generation. De fik international opmærksomhed, da den ene bror, Delbert, formentlig slog sin bror, William, ihjel. Med med en IQ på 68 slap Delbert for retsforfølgelse, da han hævdede, at politiet havde manipuleret ham.
”Du har ødelagt min barndom”
En af afsnittets mindeværdige præstationer og højdepunkter er den deforme mor, Mrs. Peacock, spillet af Karin Konoval, som jeg også har talt med i min podcast. Til spørgsmål om, hvorvidt hun er blevet genkendt af skræmte folk, svarer hun resolut:
- Åh ja. Gudskelov var der ikke sociale medier tilbage i 1996. Jeg ved ikke, hvordan folk ville have behandlet mig.
- Jeg har været til arrangementer, hvor folk kunne sige: ”Vidste du godt, at Karen spillede med i …” og folk ville bogstavelig talt skrige! De skreg!
- Over årene har folk sagt til mig: ”Jeg har lige fundet ud af, at du har spillet [Mrs. Peacock]. Du har ødelagt min barndom” eller ”Jeg sov ikke i tre måneder efter det”. Jeg har hørt det fra mange mennesker.
Et afsnittets store temaer er moderskab, fordi Mrs. Peacock viser sig at være lederen af familien, hvor kun slægtens overlevelse tæller. Naturens drifter er i centrum. Sult og formering.
Da afsnittet fik debut på TV i 1996, sad Karin klar med manuskriptet: ”Fordi så vidste jeg, hvornår jeg skulle lukke øjnene undervejs”.
Derefter så skuespillerinden ikke afsnittet i over 20 år, indtil hun var samlet med flere hundrede fans til en X-Files-konference, hvor ’Home’ blev vist:
- Det er jo en lille film, og jeg var blæst bag over kvaliteten og dybden i afsnittet. Alt fungerer.
- En anden ting som ramte mig var, at jeg er jo næsten ikke med. Det ramte mig virkelig. Wow … det er utroligt, jeg har spillet en karakter som overlever af at være berygtet.
En kritik af globalising og USA
’Home’ har sine skrækmomenter. Det er grotesk, bizart og brutalt. Men som Karin Konoval også understreger, så har det har også en dybde, som de færreste afsnit på tv i 90’erne har kunnet opnå.
’Home’ er interessant at diskutere, fordi dels fremstiller Morgan og Wong en klassisk horrorkliché om det klassiske USA, det såkaldte Americana, og den idylliske lilleby, hvor der under den pæne overflade gemmer sig perverse grusomheder. De laver endda sjov med netop den del ved at tilføje en masse små selvbevidste referencer til den meget forherligende 60’er-sitcom ’The Andy Griffith Show’.
Men dels er afsnittet også en kritik af globaliseringen, og den tilhørende homogenisering som sker som følge af det. Noget som især var aktuelt i denne brydningstid i 1996, men som stadig den dag i dag har høj relevans.
Den ”mærkelige” del af USA var på vej væk. De skøre, sjove mennesker forsvinder til fordel for en normalisering, som Mulder og Scully i høj grad også bidrager til i serien. De rejser jo rundt i USA og finder disse monstre og mørke afkroge.
I afsnittet tager sherif Taylor et sidst blik på sin by før alting bliver forandret, forklarer han. En epoke er ovre.
Samtidig kan ’Home’ også tolkes som en kritik af USA, hvor familien Peacock kan ses som en metafor for Amerika som land, der lukker sig om sig selv. Hvor frygten for det fremmede og de besidderiske drifter fører til en afstumpethed.
Og sådan har ’Home’ en lang række fortolkningsmuligheder, hvilket er med til at bidrage til dens mytologi.
”De karakterer skal aldrig optræde på TV igen”
Glen Morgan indrømmer, at ’Home’ er blevet til ”en legende”, som nok også har bidraget til dens popularitet. Selv er det ikke hans eget favorit afsnit af dem som han bidrog med til ’The X-Files’.
Dog er han særlig stolt over én ting, som afsnittet bidrog med. Morgan har nemlig lade sig fortælle, at ’Home’ var med til at ændre censursysemet på amerikansk netværks tv, som efter den første visning af X-Files-episoden fik indført et ratingsysmet, der nu har et ”V” for ”vold” og et ”S” for ”seksuelle situationer”.
’Home’ fik altså virkelig skabt rører i den konservative tv-verdens top. Det blev dog trods medfarten – eller måske bl.a. på grund af den – et favoritafsnit blandt fans. Men en fortsættelse kom alligevel ikke på tale, selvom et par familiemedlemmerne overlever.
Det viser sig dog, at Glen Morgan faktisk nogle år senere arbejdede på at få karaktererne ombord i X-Files-søsterserie ’Millennium’. Men der satte topcheferne foden ned:
- Jim [Wong] og jeg var på Chris’ [Carter, X-Files-skaber, red.] anden tv-serie ’Millennium’, og seertallene var ikke så gode. Så vi drøftede, hvad vi kunne gøre. Og så kom det op: ”Et par medlemmer af Peacock-familien er stadig i live”.
- Alle synes, at det var en god idé. Jeg talte med kanalens chef, Peter Roth, og sagde: ”Hvad gør vi her?”, og han sagde straks: ”Jeg elsker det”. Så vi ringede til Karin Konoval og sikrede os, at hun var ledig. Og så gik vi i gang med historien.
- Alle var begejstrede, og så fik jeg et opkald fra Peter Roth, som fortalte mig, at politiske lobbyister fra News Corp, der er Rupert Murdochs selskab, som ejer FOX, ringede fra Washington og sagde: ”De karakterer skal aldrig optræde på TV igen”. Og det var det.
The Peacocks er bandlyst for livstid.
Men ’Home’ lever stadig, og her 25 år senere står det stadig lige så stærkt. Fra den uhyggelige åbner med et grædende spædbarn, der begraves levende, over en brutal mordscene tilføjet sangen ”Wonderfuld, Wonderfuld” til den skrækindjagende make-up og angstfremkaldende præstationer.
En milepæl i tv-historien.
’Home’ er afsnit 2 i sæson 4 af ’The X-Files’ – serien kan ses på Disney+.