Fremtiden foregår i 1780’erne, 1940’erne og 1960’erne

Vi kan i Danmark sagtens allerede begynde at forberede os på en fremtid fyldt med periode-film.
Billede
De amerikanske studier lancerer til foråret en del titler, der alle har det tilfælles, at de udspiller sig i en anden tid end nutiden. Heldigvis spænder filmene bredt i både størrelse, periode og emne, så det ser bestemt ikke ensformigt ud.

De store studie-produktioner tæller titler som Clint Eastwoods 1920’er drama ’Changeling’ og Baz Luhrmanns længe ventede episke krigsfortælling ’Australia’, men der er også er plads til mindre film, som de to film ’The secret Life of Bees’ af Gina Prince-Bythewood og det katolske skole-drama ’Doubt’ af John Patrick Shanley, der begge udspiller sig i 1960'erne.

Med Saul Dibbs ’The Duchess’, en fortælling om aristokratiet i 1800-tallet, kommer det pompøse kostume-drama atter på banen, og med Ron Howards ’Frost/Nixon’ samt den nye Gus Van Sant film ’Milk’, kan man krydse den politiske saga fra 1970’erne af på forårets liste.

1950’erne tages op i Sam Mendes familie-drama "Revolutionary Road", som benytter ’Titanic’-opskriften Leonardi DiCaprio krydret med Kate Winslet, og Anden Verdenskrig bliver ikke uaktuelt foreløbig med Edward Zwicks ’Defiance’, Mikael Håfstrøms ’Shanghai’ og Spike Lees ’Miracle at St. Anna’.

Titlerne ser på grund af de alsidige tematikker lovende ud, men det er ikke helt problemfrit, at de mange periode-film ser ud til at komme ud nærmest samtidig i USA. Vil de overskygge hinanden, og vil overvægten af periode-titler distancere publikums evne til at identificere sig, spørger eksperterne.

Alligevel er forventninger til den massive lancering af periode-filmen ikke så små. Efter sommerens mange koncept-film om superhelte-fænomener, satser studierne på at skabe en ny sæson-niche. Foråret skal få folk i biografen, med den hensigt at dyrke periode-filmens unikke evne til at udfolde en anden verden, uden at ty til special effects og metafysik.

Om dette forårs mange Oscarnomineringer til periode-film som 'There will Blood', 'Atonement' og den storvindende 'No Country for Old Men' har haft nogen betydning vides ikke, men mon ikke muligheden for at allegorisere over det hyperpopulære emne om Amerika i forfald har haft en vis indflydelse. Film som ’Milk’, ’Doubt’ og ’Frost/Nixon’ tager da også alle fat i kontroversielle emner fra nyere amerikansk historie.

 

Af: Stine Teglgaard