Gift til ’Anja & Viktor’

Kreativ lanceringskampagne resulterede i bryllup til forpremieren
Billede
Den femte film om ’Anja & Viktor - i medgang og modgang’ handler om brylluppets glæde og virvar. Dette tema blev i går udnyttet til fulde, da Jette Jensen og Thomas Mortensen lod sig vie i Ikast Bio som led i gallepremieren på filmen.

Det var meningen, at de to elskede skulle giftes i Ikast Kirke til december, men biografens daglige leder Lotte Sønderborg gav Thomas, der arbejder frivilligt i Ikast Bio, et tilbud, han ikke kunne afslå.

Der var stor opbakning fra Ikast erhvervsliv, da en rød løber, tv-dækning og 181 forventningsfulde bryllups- og biografgæster sørgede for, at vielsen blev en succes. Også filmens stjerner Sofie Lassen-Kalhke og Robert Hansen støttede begivenheden med lykønskningerne: ”Vi ønsker jer alt det bedste - håber det holder!”

At en sådan begivenhed finder sted i lille Danmark er tegn på tiltro til kreative lanceringskampagner, som ikke sker for ofte i Danmark. I Amerika bliver store film eller smalle genre-film meget oftere fulgt op af alternative og kreative kampagner.

Det sidste år lavede Warner en kæmpe viral kampagne for ’The Dark Knight’, hvor man bad den amerikanske befolkning vælge side mellem Jokeren og Harvey Dent. Man gik endda så langt, at man sendte fans ud på missioner og selv organiserede en landsdækkende valgkampagne-bustur. Senest har Disney søsat filmhistoriens største online PR-kampagne for ’Highschool Musical 3’ via Myspace. Store præmier udloddes til de, der kan designe den flotteste filmside, og især skoleklasser opfordres til at deltage. 

Størrelsesniveauet er selvfølgelig mindre i Danmark, men ud fra det faktum, at ’Anja & Viktor’-filmen har et oplagt tema, og at de første fire film trak over 1,7 millioner danskere i biografen, giver det mening, at netop denne titel kan skabe noget utraditionel PR.

Kilde: Anne Bente Volf - Ikast Avis