Herself: Nyt livsbekræftende drama viser fællesskabets kraft

Interview med Clare Dunne og Phyllida Lloyd
Billede
(© UIP)

“Jeg har stor tiltro til biograferne og egentlig også bare grupper af os, der ser historier sammen. Det er det, som det at være menneske handler om. Selv hvis det er i restriktive mængder, så er der noget smukt ved at være sammen for at se noget.”

Sådan lød det fra hovedrolleindehaver og manuskriptforfatter Clare Dunne, som var spændt på at dele hendes oplevelser og tanker om biografen, da vi tog en snak med hende om den biografaktuelle Herself.

Filmen handler om Sandra, som går fra sin voldelige mand med deres to børn. Midt i sin håbløse situation beslutter hun sig for at bygge sit egent hus til trods for dårlige økonomiske odds i forsøget på at hjælpe sig selv og sine børn videre i livet.

Film skal ses i fællesskab

Selvom Corona-situationen har været hård ved biografbranchen verden over, får danskerne mulighed for at se ’Herself’ i biografen, og Dunne kunne ikke være gladere over dette, da filmen netop handler om fællesskab, som man også kan finde i biografens mørke.

- Når en stor gruppe mennesker ser noget i fællesskab i det samme rum, er det videnskabelig bevist, at du tænker anderledes, fordi alle slutter sig sammen. Mærkeligt nok har alle oplevelsen sammen på et underbevidst niveau. Du lytter anderledes, og du er mere åben og opmærksom.

- Dette er også en film om fællesskab, og det at gøre ting sammen. Der er bare noget specielt ved at se filmen med andre mennesker.

Filmen handler netop om fællesskab, da Sandra i forsøget på at bygge et nyt hjem får brug for hjælp fra både familiære og nye bekendtskaber.

Vi talte ligeledes med instruktør Phyllida Lloyd, som tidligere har instrueret Meryl Streep i både Mamma Mia! og Jernladyen. Og hun tog i den grad del i Clare Dunnes glæde over dramaets biografpremiere i Danmark.

- Denne film handler om forholdet mellem isolation og fællesskab. På et tidspunkt, hvor vi historisk set alle tænker på, hvad det betyder at være en god nabo, så er det at se en film om fællesskab og sidde i et fællesskab i biografen virkelig kraftfuldt.

- Jeg er så, så glad for, at den kommer til at blive set i biograferne i Danmark.

Soldater ved krigsfronten

Clare Dunne og Phyllida Lloyd lægger ikke skjul på, at filmen har taget afsæt i virkelige kvinder og historier bl.a. med inspiration i de 5-6 år, hvor de to arbejdede med kvinder i fængsel. For Dunne var det især vigtigt ikke at fremstille Sandra som et offer.

- Jeg har arbejdet meget med kvinder, der har oplevet vold i hjemmet, gennem forskellige workshop. Der er en vildt høj procentdel af kvinderne i fængsel, som er der pga. konsekvenserne af vold i hjemmet.

- Jeg havde lyst til at skrive denne historie, fordi jeg kunne se, at disse kvinder ikke bare var ofre. De var ligesom soldater ved krigsfronten.

Lloyd lagde efterfølgende vægt på, hvorfor denne historie især er relevant nu, hvor millioner af mennesker er fanget i deres hjem på grund af pandemien.

- Folk er fanget i situationer med vold i hjemmet over hele verden, og pandemien han gjort det endnu sværere at flygte. Vi lavede denne her film før pandemien, men temaerne er på denne måde kun blevet endnu mere relevante.

”At arbejde med Meryl Streep er en livsændrende oplevelse”

Siden Phyllida Lloyd flere gange har arbejdet med den enestående Meryl Streep, blev vi selvfølgelig også nødt til at spørger ind til hendes arbejde med den tredobbelte Oscar-vinder, og hvordan det har påvirket hendes arbejde med Clare Dunne.

- At arbejde med Meryl er en livsændrende oplevelse. Jeg lærte så meget fra arbejdet med hende på alle niveauer. Når du arbejder med hende, forstår du virkelig, at det er lige så vigtigt, hvordan man arbejder på en film som det stykke arbejde, man ender med. Man skaber en komplet kultur.

Lloyd slutter i filmens ånd af med budskabet om, at hvis man vil skabe noget, der opfordrer til empati, tolerance og forståelse, så bør man udføre arbejdet med baggrund i de samme værdier. Og at det er der noget meget stærkt i.

Herself kan ses i biografen nu.