Kan testmodel stoppe filmfiaskoer?

Gallup vil teste planlagte film
'Magi i luften' solgte 2.985 biografbilletter
(© Nordisk Film)

Analysebureauet Gallup afslører planer om en testmodel, der skal stoppe flop i biografen, før de overhovedet bliver lavet.

Ideen skal spare millioner spildt på filmproduktioner, som ingen alligevel gider se, og i bund og grund hæve bundniveauet for dansk film.

- Ved at teste kan man undgå at bruge mange penge på noget, som måske kan gøres skarpere - eller man kan indse, at ideen er håbløs og stoppe filmprojektet helt, siger Sverre Riis Christensen, underdirektør hos TNT Gallup til dr.dk/kultur.

Testen skal bl.a. bestå af forskellige målgrupper, der præsenteres for filmens synopsis og plakat, men if. Sverre Riis Christensen er ikke alle film egnet til test.

- Hvis det er en eksperimenterende instruktør, der gerne vil ud med sin vision uden publikumstal for øje, skal testen selvfølgelig ikke bruges. Men hvis man laver film, der gerne skal sælge billetter og kunne eksporteres til udlandet, er det da en god idé at vende de sten, der kan vendes og høre, hvad publikum har at sige.

På en måde giver det god mening. Hvis film skal anses som en ren handelsvare, kan man ikke fortænke nogen i at teste, hvad forbrugeren vil have. På den anden side kan testen sætte en stopper for film, som publikum ikke anede, at de i sidste ende faktisk gerne ville se.

Er ideen god eller dårlig - eller ligger svaret et sted midt i mellem?