Sean Penn ødelagde danskers storfilm med Christian Bale og Zack Snyder

Instruktør åbner for første gang op om det forliste Hollywood-projekt
Billede
(© Dark Knight Rises / Warner Bros.)

Niels Arden Oplev har som en af de få danske instruktører formået at balancere en karriere i både ind- og udland.

Med store internationale projekter som Flatliners og Mr. Robot samt populære danske film som Drømmen og Ser du månen, Daniel på CV'et er instruktøren i høj kurs.

Senest var Niels Arden Oplev aktuel i de danske biografer med sin dybt personlige film Rose, der skildrer hans søsters rejse med bus til Paris i 1997.

I den anledning besøgte filmskaberen vores podcast, og her åbnede Niels bl.a. for første gang op om en af sine store forliste Hollywood-projekter med Christian Bale og Zack Snyder, der blev ødelagt af Sean Penn i 2011.


Niels Arden Oplev under optagelserne til 'Rose'. Foto: Martin Dam Kristensen

I clinch med den dårlige side af Hollywood

Efter det internationale gennembrud med Mænd der hader kvinder i 2010 stod Hollywood i kø for at hyre den danske instruktør til deres film:

- Du får kastet eurotrash bunken i hovedet. Alle de der manuskripter, som ingen gider lave, og så sidder man og læser dem.

Men der var et manuskript, som fangede Niels' opmærksomhed:

- Der var faktisk et projekt, som jeg havde sagt ja til, der gik helt skævt med Christian Bale skrevet af en Kurt Johnston, og Zack Snyder var producer sammen med sin kone.

- Manuskriptet hed ’The Last Photograph’. Superfed historie om en fotograf, som rejser ind i Afghanistan for at finde en gammel elitesoldat, der er forsvundet for længe siden, og det var virkelig godt. Mørkt. Men godt.

Alt var dog ikke helt godt. Noget gik nemlig helt galt:

- Det kan man sige, er en af dem, hvor jeg virkelig kommer i clinch med den dårlige side af Hollywood. Men det var også et projekt, der landede midt i en skilsmisse, så jeg ved heller ikke, om jeg var 100% klar i hovedet.

God dialog med Bale, men Snyder vil overtage instruktørposten

Da 'The Last Photograph' var under udvikling, var Christian Bales popularitet på sit højeste. Han havde lige vundet en Oscar for The Fighter, og var verdensberømt som Batman i Christopher Nolans elskede trilogi.

- Christian Bale og jeg har faktisk en meget god dialog på møder med Kurt Johnston, og jeg går ligesom ind og arbejder med Kurt, og synes også på en eller anden måde, at jeg forbedrer manuskriptet over seks-syv uger.

- Pludselig bliver det, det man kalder ”a hot commodity” i Hollywood, altså et meget attraktivt projekt, som alle begynder at snakke om.

- Det skabte en meget større bevågenhed pludseligt. Og jeg tror også, det skabte en situation, hvor Zack Snyder, der selv er instruktør, egentlig gerne ville have projektet tilbage. Hvad jeg jo ikke vidste på det tidspunkt.


Christian Bale havde lige vundet en Oscar for 'The Fighter' i 2011.

Meget bizar oplevelse med Sean Penn

Men det blev med tilkomsten af en særlig stjerne, at projektet pludselig gik skråt:

- Så kom Sean Penn ind over, og det gik ligesom galt. Altså ham og jeg gik ikke i spænd sammen. Det var en meget, meget bizar og mærkelig oplevelse at få ham indover. Og han var ikke mit valg, det var Christian Bale, der meget gerne ville arbejde med ham. Jeg ville meget hellere have haft en anden skuespiller på, der havde mere pondus. Den rolle, der ligesom var skrevet, var sådan en stor mand. Du ved, meget mere Liam Neeson-agtig.

- Men altså Christian Bale havde lige vundet en Oscar for ’The Fighter’, og så tænker man jo, man må hellere give ham det, og jeg kunne også godt se Sean i rollen, selvom den var skrevet på en anden måde. Mine agenter advarerede mig imod det. Og det skulle jeg have lyttet til. Det har jeg faktisk aldrig rigtig snakket om.

- Men det var ikke sjovt. Og så endte det ligesom med, at jeg blev presset ud af projektet, og det var et eller andet, der skete med Zack Snyder og Sean Penn, og så blev det aldrig til noget.

Forskellige tilgange

Hele udviklingen af 'The Last Photograph' foregik for 11 år siden, men Niels Arden Oplev mener stadig, at projektet lever hos Zack Snyder, der håber selv at instruere filmen. Så sent som i 2017 blev der skrevet nyheder i USA om, at Snyder forventede at starte produktionen inden længe. Det er stadig ikke sket.

I podcasten dykker Niels lidt dybere ned i, hvorfor det gik helt skævt mellem ham og Sean Penn: 

- Selvom jeg kom med den her store succes [Mænd der hader kvinder, red.] i baggrunden, så er jeg jo ikke sådan en, der stiller op og laver en ”song and dance” for mine skuespillere. Jeg har aldrig nogensinde tænkt på, at jeg skulle gå ind konceptuelt og oplyse ham [Sean Penn, red.] om, hvordan min film skulle se ud og sådan noget. Og det tror jeg, at han var vant til.

- Det var ikke noget, jeg var bevidst om, det var heller ikke noget, jeg overhovedet ville gide. Jeg arbejder ikke på den måde. Jeg har det sådan, at hvis de ikke stoler på, hvad jeg laver, ligesom når jeg arbejder med danske skuespillere, så ved de, at det er kvalitet.

- Og på en eller anden måde tænkte jeg: ”Jeg har lavet ’Mænd der hader kvinder’, så må de jo vide, at jeg laver kvalitet”. Det var ikke sådan, at jeg kom med billeder og stod med pegepind for, at de skulle føle sig tilfredse.


Sean Penn i 'The Tree of Life' (2011)

Vil ikke fedte for Sean Penn

- Jeg tror, hvis jeg skulle give ham ”the benefit of the doubt”, Sean, så tror jeg, at det gjorde ham usikker, fordi han var vant til, at folk kom, og som man siger på amerikansk ”brown nosede” ham, altså fedtede for ham. Og det gjorde jeg overhovedet ikke. Altså jeg var slet ikke på den vogn.

- Men jeg tror ikke rigtig, at det gik op for mig, at han forventede det. Der var simpelthen noget kommunikation, som gik helt, helt gal.

Det virker til, at Sean Penns arbejdsmetoder generelt crashede totalt med den arbejdsomme danskers:

- Men han var så også sådan en, der inviterede til privat middag, hvor vi var ude i hans hus, som egentlig skulle være sådan noget afslapning. Han skulle rejse, og jeg var ved at lave starten på en tv-serie færdig. Men så var det i virkeligheden ikke en privat middag, så var det i virkeligheden et møde, og det havde han ligesom ikke fortalt.

- Så han lavede hele tiden om i dagsordenen. Jeg var jo ikke forberedt på at komme og skulle fremlægge noget som helst på nogen måder, vel. Plus der var ligesom alkohol involveret, og man kan jo ikke lave noget seriøst med det.

Afslutningvis konluderer Niels dog: "Jeg lærte rigtig, rigtig meget af det."

Lyt til hele vores podcast med Niels Arden Oplev, og hør bl.a. også om hans fejlslagende projekt med James Cameron i 1997 og hans biografaktuelle 'Rose':

Du finder også podcasten på disse tjenester:

På Spotify
I Apple podcast
Hos Libsyn
På Podimo
Google podcasts
- Og i din podcast-app (Android og iPhone)


BLIV MEDLEM AF VORES FILMFORUM PÅ FACEBOOK HER.