Susanne Bier: ”Hun er enormt lækker”

Den biografaktuelle instruktør fortæller om Trine Dyrholm og sin nye film ’Hævnen’
Billede
(© Robin Skjoldborg)
Susanne Bier er en af Danmarks mest succesrige instruktører er i august aktuel med filmen Hævnen. Kino.dk fik sig en snak med den 50-årige Bier.

Hvordan fik du idéen til filmen?
”Anders Thomas Jensen og jeg havde diskuteret idyllens skrøbelighed. Danmark er på mange måder sammenlignet med mange andre steder i verden et idyllisk samfund. Vi diskuterede, hvad der skulle til for at smadre den idyl. Ud fra det begyndte vi så at snakke om, hvem den mest uskyldsfulde forbryder, ville være. Det er selvfølgelig et barn.”

Hvordan kom hævn som tema med i filmen?
”Hævn er et begreb, der langsomt har sneget sig ind og er blevet en normal del af vores sprogbrug de seneste ti år. Det er blevet helt almindeligt, at hvis man oplever sig uretfærdigt behandlet, så tænker man på hævn og i nogle situationer, så agter man også at udføre det. På en eller anden måde er jeg meget fascineret af, at det er blevet et accepteret begreb.”

Hvad synes du selv om hævn?
”Jeg er ikke entydig. Jeg kan godt forstå driften mod hævn. Men som det fremgår af filmen, mener jeg ikke, at det er den mest hensigtsmæssige eller sunde løsning.”

Hvad er den største forskel på at arbejde i Danmark og USA?
”Man er mere autonom i Danmark. Man har som instruktør en helt anden magt. Man har det sidste ord. Og så er det meget store hold, men de er yderst effektive. I Danmark er det lettere lige at finde på en scene uden at fortælle nogen om det og hurtigt optage den, for det er nogle lidt tungere systemer, der skal flyttes i USA. Men jeg oplevede det aldrig som et problem. Jeg kan godt lide det derovre.”

Du skulle eftersigende være tilknyttet et projekt med Kate Winslet og Bradley Cooper?
”Det bliver ikke til noget. Det skyldes, at Kate Winslet skulle skilles og derfor blev hyllet ud af den. Mange amerikanke projekter bliver ikke til noget. De er lidt ligesom korthuse - så fjerner man et kort, og så sker der en hel masse. Men så kan man måske reetablere på et senere tidspuntk.”

Hvad synes du om Brothers (2009) - den amerikanske udgave af din Brødre (2004)?
”Jeg var faktisk glædeligt overrasket. Jeg var meget nervøs, da jeg så den sammen med min agent og produceren. Den er anderledes, men den er bestemt ikke dårlig.”

Følte du det som et klap på skulderen, at din film er blevet genindspillet i USA?
”Ja, det gjorde jeg. Og jeg var meget glad for, at alle de store anmeldere sagde, at de bedre kunne lide min. Ha, ha! Det passede mig rigtig godt. De kunne rigtig godt lide filmen, men de kunne bedre lide min.”

Hvorfor valgte du Mikael Persbrandt til rollen som Anton?
”Jeg ville gerne have Mikael Persbrandt, så er det lige meget, om han er svensker eller dansker. Jeg synes, at han har en fascinerende blanding af, at han er udpræget maskulin og dybt emotionel. Jeg kunne godt lide tanken om en hårdtslående idealist med masser af tatoveringer.”

Hvorfor valgte du Trine Dyrholm til rollen som Marianne?
”Hun er vildt sexet samtidig med, at hun har noget brutalt over sig. Og så passede hun rigtig godt sammen med Mikael. De var skønne som et par. Trine er ikke forfængelig, samtidig med at hun er enormt lækker. Der er scener i filmen, hvor hun er enormt vred, men hendes bevægelser er i andre scener rigtig fine.”

Hvorfor valgte du Ulrich Thomsen til rollen som Claus?
”Jeg havde lyst til at lave noget med Ulrich, hvor han er enormt følsom, hvor der er en anden form for blødhed over ham, som jeg ved han har, men som han sjældent viser. Det skyldes, at han har noget klassisk filmstjerne over sig - en klassisk maskulinitet. Jeg kan ikke huske at have set ham i noget, hvor man ser ham i den sårbare rolle. Det havde jeg lyst til. Derudover synes jeg altid, at han er spændende at se på.”