Viggo Mortensens nye film fik vilde klapsalver... men andre udvandrede i afsky
En af de film, som mange på filmfestivalen i Cannes har set mest frem til, er den canadiske instruktør David Cronenbergs Crimes of the Future.
Allerede inden festivalen havde instruktøren udtalt, at han regnede med, at folk ville udvandre fra visningen, ligesom de gjorde med hans film 'Crash' i 1996, og hvis målet med filmen var at chokere, ramte han igen rigtigt.
Ved den officielle gallavisning forlod et dusin af publikum salen, mens de mest ubehagelige scener stod på. Der er bl.a. folk, der får orgasme ved at skære i hinanden. Et barn der bliver kvalt af sin mor. Flere eksplicitte kirurgiske indgreb. Og meget mere.
LÆS OGSÅ: Ny dansk seriemorderfilm skubber grænserne for "sex, nøgenhed og grafiske kvælningsscener"
Men andre i publikum kunne holde til mosten, og efter filmen blev canadieren hyldet med flere minutters stående bifald.
Anmeldernes dom er dog i øst og vest – helt som forventet. Hvor Screen giver 3 ud af 4 og skriver "ren, essentiel Cronenberg," så skriver The Hollywood Reporter, at "filmen er så kold, at ned ikke rigtig – ahøm – kommer ind under huden på én."
'Crimes of the Future' markerer det fjerde samarbejde mellem dansk-amerikanske Viggo Mortensen og David Cronenberg efter A History of Violence, Eastern Promises og A Dangerous Method.
LÆS OGSÅ: Dansk medspiller om Woody Harrelson: "Det er krafteddermame en god kollega det der"
Denne gang tilslutter Léa Seydoux og Kristen Stewart sig rollelisten i den dystopiske film, som bringer mange af de temaer, der kendetegnede Cronenberg i begyndelsen af karrieren.
Altså er den smækfyldt med body horror og tanker om, at menneskekroppen går i en slags symbiose med noget andet. Det skal dog ikke afsløres her.
Men er man til film som The Fly og Videodrome, er 'Crimes of the Future' lige ens boldgade.
Crimes of the Future er ikke planlagt til dansk biografdistribution.
Følg med på vores Instagram, hvor vi dagligt dækker Cannes-festivalens begivenheder, store som små.