Hovedrollen i ny dansk seriemorder-film får dagligt dødstrusler

Interview med instruktøren bag det danske Oscar-bud 'Holy Spider'
Billede
(© Foto: Nadim Carlsen / Camera Film)

Ali Abbasi er født og opvokset i Iran. I 2002 rejste han til Europa, hvor han slog sig ned i Sverige og senere blev udannet til instruktør på den danske filmskole i 2011. 

Efter sin debut, gyserfilmen Shelley, slog Abbasi for alvor sit navn fast på den internationale scene med den fantasifulde og opsigtsvækkende Grænse, der sikrede ham instruktørprisen Un Certain Regard ved Cannes Filmfestival. 

Nu er han klar med sin tredje spillefilm, den barske seriemorder-fortællingen Holy Spider, der allerede har trukket store overskrifter verden over. Både for sin skildring af forholdene og behandlingen af kvinder i Iran, som bl.a. har fået voldsomme reaktioner fra landets regering, men også fordi hovedrolle Zar Amir-Ebrahimi nuppede prisen for Bedste kvindelige hovedrolle ved dette års uddeling i Cannes. 

 

LÆS OGSÅ: Seriemorder-film bliver Danmarks Oscar-bud i 2023

Filmen er lavet med dansk støtte og har flere danske filmfolk involveret, og den er således også blevet udvalgt som Danmarks Oscar-bud i 2023. 

I anledningen af den danske biografpremiere har vi mødt den travle instruktør, der rejser verden rundt med filmvisninger af netop 'Holy Spider' – en historie, som han har arbejdet på i 15 år. 


Foto: Nadim Carlsen / Camera Film

"Det her kan ikke være sandt"

'Holy Spider' er baseret på en virkelig historie om seriemorderen Saeed Hanaei, der i starten af 00’erne slog flere prostituerede ihjel i Iran med den forklaring, at han foretog en moralsk udrensning.  

I filmen følger vi den kvindelige journalist Rahimi, der rejser til den hellige by Mashhad, hvor mordene udspiller sig. Her prøver hun at kulegrave sagen – for holder myndighederne hånden over ham? Og det hele tager først en bizar drejning, da Saeed bliver fanget, og retssagen går i gang. 

Ali Abbasi, der selv boede i Iran i 2001, da den såkaldte Edderkoppe-morder var på spil, fortæller, at de drab og angrebet på World Trade Center den 11. september satte sig dybt i hukommelsen: 

- Det var, som om virkeligheden blev suspenderet på en eller anden mærkelig måde. Det her kan ikke være sandt. 

Men han kunne også mærke, at noget ulmede i de iranske samfund. En anden ubehagelig episode er også blevet hos ham. Et par unge mænd havde stoppet et par, der ikke havde deres forlovelsespapirer på sig, og de endte faktisk med at slå dem ihjel:  

- De druknede dem og satte ild til deres kroppe. Det var sådan helt sindssygt. Og så blev de taget, og så sagde de, at de havde lyttet til en ret fanatisk imam, som i sin tale havde sagt, at de var nødt til at stoppe amoralske aktiviteter i samfundet til hvilken som helst pris. Det var derfor, de gjorde det.  

Men det, som for alvor rystede Ali Abbasi i sin grundvold, var, at disse unge mænd ikke fik særlig mange år i fængslet: 

- Når sådan noget sker, så tænker man, at det er en reel mulighed lige pludselig (at Saeed Hanaei kunne slippe afsted med det, red.). Det er ikke en konspiration, eller nogen der er paranoide omkring det.  


Foto: Nadim Carlsen / Camera Film

Ville bryder med den stereotypiske seriemorder-film

Saeed Hanaeis drab på de prostituerede vidnede om et samfund og myndigheder, som ikke tog sagen alvorligt - da der måske var kræfter højt oppe i systemet, som faktisk støttede seriemorderens religiøse mission. 

Saeed brugte nemlig de samme metoder om og om igen, og som Abbasi siger, så skal man ”ikke være Inspector Gadget for at regne det ud”. Politiet efterforskede tydeligvis ikke sagerne. 

Det var en sag, som fyldte meget hos ham og hans venner. Først overvejede de at skrive en reportagebog eller en krimi om mordene:  

- Fortællingen gik igennem virkelig mange udgaver. Det startede med en alvidende fortæller. Og så tænkte vi: Måske er det spændende at følge hans historie. Så kommer man tæt på ham, går ind i hans hoved og psyke.  

- Men så kunne jeg efter et stykke tid mærke, at jeg ikke havde lyst til at lave endnu en seriemorder, som har en spændende patologi, er finurlig og et geni, hvor man skal på opdagelse i hans mørke psyke. Den film er lavet lidt for mange gange, synes jeg.  

- Det her er i virkeligheden en film om et samfund, som skaber ham. Føder ham på en måde. Og den sammenhæng, som har gjort, at han er blevet til den, han er, og at han har fået lov til at gøre det, han gør. Og kunne retfærdiggøre. Der var ovenikøbet nogle, som synes, at det var helt i orden. 

Forsøgte at få den lavet i Iran

Saeed Hanaei er tidligere krigsveteran fra Iran-Irak-krigen i 1980’erne. Det, som Ali Abbasi kalder "en meningløs krig", der efterlod befolkningen, ikke mindst dem, som havde været involveret, i et "eksistentielt vakkum". 

Faktisk var det netop det aspekt, som i første omgang fik den iranske til at stejle, da de hørte om Ali Abbasis projekt – alt om krig er nemlig et stort tabu. Den dansk-uddannede instruktør forsøgte nemlig at lave ’Holy Spider’ med den iranske regerings involvering i første omgang: 

- Jeg havde en idé eller drøm om, at det var så vigtigt med det autentiske miljø i Mashhad og de mennesker, jeg kunne få med i området, så det var værd at gå på kompromis.  

Abbasi forklarer, at det manuskript som han præsenterede for den iranske stat var "98% det samme manuskript", som endte med at blive lavet, minus "sex-tingene". Men det var altså hele krigsvinklen, som Iran var utrolig følsomme omkring: 

- Traumer, nederlag og tragiske hændelser sker mange steder, men i Iran sker det samtidigt med, at befolkningen bliver undertrykt. Enhver form for protest bliver undertrykt, men også skildringen af det bliver undertrykt. Det prøver at fjerne det fra historien. 


Foto: Nadim Carlsen / Camera Film

Dødstrusler og fængsel

Iran endte med aldrig rigtig at give Ali Abbasi et klart svar. Tiden gik, og instruktøren kunne godt regne ud, at det ikke ville blive til noget. 

Til gengæld reagerede staten straks, da ’Holy Spider’ begyndte at få verdens opmærksomhed: 

- Vi fik alt muligt fra efterretningstjenesten, som ringede til vores folk, cast og crew, som vi har dernede. De skulle til forhør. De ville rigtig gerne se filmen, inden den kom ud. De inviterede mig til at komme og vise den i Tyrkiet. Jeg var sådan: "Helt sikkert. Det er en rigtig god idé". 

- Først prøvede de at ignorere filmen ihjel. Men da vi kom til Cannes, begyndte de at skrive negative ting, og så bagefter, da Zar vandt prisen, der blev de virkelig gale. 

- "De er seksuelt perverterede. Amoralske." Og ditten og datten. Kulturministeren sagde, at alle der var med i denne film, skulle arresteres og i retten. 

'Holy Spider' har fået personlige konsekvenser for flere på holdet, ikke mindst hovedrolleindehaver Zar Amir-Ebrahimi: 

- Jeg er gudskelov ikke et offentligt menneske på den måde. Det er ikke fordi, jeg har en stor Instagram-konto. Så jeg er ikke inde i hele det her game. Men Zar er. Og får dødstrusler nærmest dagligt fra en eller anden idiot, der skriver, at han vil slå hende ihjel, fortæller Ali Abbasi. 

Instruktøren sidder nu og afventer landets næste træk: 

- Jeg hørte kulturministeren i Iran sige, at de ikke ville sende en film fra Iran eller fratrak deres kandidatur til Oscar, hvis Danmark nominerede os. Og nu synes jeg, at de skal holde deres ord. Fordi vi har holdt vores.