Studie afslører: Streamingtjenester bliver dyrere, men ikke bedre

Amerikansk undersøgelse kaster lys over tilfredsheden
Glenn Carstens-Peters Streaming
(© Glenn Carstens-Peters / Unsplash)

Har du også bemærket, at stort set alle dine streamingtjenester har hævet prisen? Netflix, Viaplay og Disney+ har fx alle sendt prisstigninger til deres kunder op inden for de seneste år.

Det er jo for så vidt ikke underligt, da de alle har en interesse i at skabe profitable forretninger, efter genåbningen af samfundet efter Corona har givet forøget konkurrence til streamingtjenesterne fra fx restauranter, biografer osv.

Men er kvaliteten så fulgt med prisernes himmelflugt? Ifølge en undersøgelse foretaget af TiVo ud fra 4.490 mennesker i USA og Canada er forbrugerne af streamingtjenester kun blevet mindre tilfredse med deres produkter de seneste år.

74,5 procent beskriver kvaliteten af ​​streamingtjenester som "moderat til meget god", hvilket er et fald på 4 procentpoint i forhold til 2022.

Når det kommer til abonnementstjenester med annoncering (såkaldt SVOD), er tabet endnu større. Sammenligner man tilfredsheden i andet kvartal 2023 med andet kvartal 2024 er tilfredsheden gået fra 74,2 % til blot 60,8 %. Det skriver Ars Technica

Folk er bedre vant til reklamer på gammeldags flow-tv og forholder sig formentligt kritiske overfor, at annoncering nu også tilføjes streamingtjenesterne, der ellers har været reklamefri fra begyndelsen.

Man kan dog godt forvente, at der vil være en vis grad af tilvænding, så streamningtjenester med reklamer kan måske forbedre deres score de kommende år.

TiVo


Kilde: TiVo

Ser man på de enkelte streamingtjenester, er tilfredsheden faldet over en bred kam siden 2021. Tjenesten med de mest tilfredse kunder er MAX, som har oplevet et lille fald på 92 % til 88 %, mens verdens største streamingservice, Netflix, har taget et større fald 90 % til 77 %.

Netflix' markante fald kunne skyldes, at de nu slår hårdere ned på deling af adgangskoder, end de har gjort tidligere.

Andre forklaringer på, hvorfor de adspurgte i undersøgelsen generelt er mindre tilfredse, kan være flere. Hollywood-strejken og generelt sværere vilkår blandt produktionsselskaberne har ført til mindre originalt film- og serieindhold, hvilket igen betyder, at pris-kvalitet-forholdet hos nogle føles skævt.

Under Corona-krisen kæmpede streamingtjenesterne en krig mod hinanden på det bedste indhold, der betød, at nogle af deres største titler, som normalt ville have været biograf-blockbusters, endte direkte på streaming.

Nu har store selskaber som Warner og Disney set lyset i, at film kan indtjene flest penge ved at have et eksklusivt "vindue" i biografen, hvilket gør, at de holder titler som Inderst inde 2, Dune: Del 2 m.fl. længere i biffen, inden de ryger på streaming, sammenlignet med for blot et par år siden.

Du kan se alle tallene og læse mere om resultaterne her.

Whip Media


Kilde: Whip Media