Ny dansk film sætter fokus på dem, der passer på os: "Det er okay at være menneske"

Frelle Petersen er blevet anerkendt både nært og fjernt for værkerne Onkel og Resten af livet, og nu er filmskaberens afslutning på sin hjemstavnstrilogi Hjem kære hjem også blev mødt med stjerneregn fra anmelderne.
'Hjem kære hjem' handler om Sofie, der vil starte på en frisk og begynder som hjemmehjælper i et sønderjysk lokalsamfund. Sofie er hurtig til at skabe relationer, både til de ældre borgere og sine kolleger, og hun mærker glæden ved at gøre en forskel.
Men snart oplever hun også, hvor presset hverdagen er for de ansatte i hjemmeplejen, og både hendes arbejds- og privatliv sættes på prøve.
Filmen havde verdenspremiere tidligere på året til filmfestivalen Berlinalen, hvor vi mødte instruktøren og hovedrolleindehaveren Jette Søndergaard til en snak om det danske drama. Og her fortalte Petersen, at det var hans eget møde med en hjemmeplejer, der satte idéen i gang.
- Jeg vidste egentligt ikke særlig meget om, hvad det vil sige at være SOSU. Og så tænkte jeg, at det vil jeg gerne vide noget mere om. Det her med at have et arbejde, hvor du kommer ind og skal klare dit arbejde på rekordtid.
- For de er der jo kort tid, men hun gjorde virkelig et så stort indtryk i hele den kommunikation, der var. Og jeg tænkte, at det var vildt, at man har den evne. At både yde en service og virkelig gøre denne her forskel for et menneske, der har brug for hjælp. Det synes jeg var enormt fascinerende, fortæller instruktøren.

Frelle Petersen har i sin research til filmen fulgt en rigtig hjemmehjælper i en måneds tid, hvor han kørte med rundt til borgere hver dag. Her oplevede han de moralske dilemmaer, han sætter fokus på i filmen.
- Det var der, jeg fik mange af idéerne til både karaktererne, men særligt også til de små situationer og moralske dilemmaer, man kommer til at stå i. Det her med at hvis der er et menneske, der er ked af det og ensom, og du har en liste af ting, du skal gøre, det kan være intim pleje eller madlavning.
- Men det der aldrig står på listen, det er, at du skal være social med dem. Og det er egentligt noget af det vigtigste, især hvis de er ensomme.
- Hvis man forlader dem, og de er kede af det - det forplanter sig i en.
- Jeg forstår godt det her med, når vi har så mange udfordringer med udskiftning, og at folk føler sig udbrændte nogle gange. Jeg forstår godt, at man bliver emotionelt drænet.
Skuespilleren Jette Søndergaard var især begejstret over netop fokusset på perfekthedskulturen i 'Hjem kære hjem', som kan føre til udbrændthed.
- Jeg elsket det faktum, at Frelle også har det her med, at vi har så travlt med at være perfekte. Vi skal være perfekte på arbejde, vi skal være perfekte forældre, vi skal se perfekte ud. Der er så meget pres på os.

- Der vil være et tidspunkt, hvor mange giver op, fordi man ikke kan holde til at skulle være perfekt hele tiden. Denne her omsorgstræthed er et stort emne i filmen.
- Det synes jeg er supersmukt vist. Og det er et vigtigt emne. Det er også okay at være menneske, forklarer Søndergaard.
Resultatet af Frelle Petersens research er blevet et autentisk portræt af mange menneskers dagligdag, der allerede ved verdenspremieren resonerede ved publikum.
Faktisk er filmen blevet så autentisk, at flere er blevet overbevidst om, at de ældre skuespillere faktisk slet ikke spillede skuespil.
Autenticitet har da også betydet alt for instruktøren.
- Jeg har prøvet at stykke et autentisk portræt sammen, som viser både de fantastisk ting i arbejdet, som jeg heldigvis tror er altoverskyggende for mange af hjemmehjælperne i forhold til problemerne. Men du kan stadig komme ind i en krise på et tidspunkt, som enten gør, at du skal ud af den igen, eller måske du helt vælger at stoppe.
Også de danske anmeldere lægger vægt på autenticiteten i 'Hjem kære hjem', som de bl.a. kalder for "ægte", "rørende", "mesterværk" og en "øjenåbnende historie".