Sådan har virkelighedens bankrøver bag danmarkshistoriens største kup hjulpet ny film
Filmen, De lydløse som handler om Danmarkshistoriens største kup, er nu klar til at indtage biograferne.
Action-dramaet følger en gruppe på 25 mænd fra hele Europa, som beslutter sig for at udføre det største røveri på dansk jord nogensinde. De slipper af sted med hele 70 millioner kroner, hvoraf en stor del stadig ikke er fundet.
Vi mødte instruktøren, Frederik Louis Hviid, som tidligere har lavet filmen Shorta og DR-serien 'Huset', til en snak om den snart biografaktuelle actionfilm. Og her kunne instruktøren fortælle, at han allerede tilbage i 2008 kunne se potentialet ved at filmatisere dette røveri.
- Jeg kunne godt se allerede dengang, at den her historie ville kunne egne sig enormt godt på film. Og jeg kan huske, at jeg tænkte, for det første, at jeg håber, at den bliver samlet op af de rigtige, men også lidt, at jeg den ikke bliver samlet op, så vi kan lave den.
I 2015, da han gik på den uafhængige filmuddannelse Super 16, lavede han en bankrøverfilm med Gustav Giese i hovedrollen for at udforske sin nysgerrighed omkring genren og vurdere, om det var noget, de kunne arbejde med i fremtiden.
- Vi fik prøvet det af og fik flekset den muskel og set, om vi kunne. Og det gav jo bare meget mere blod på tanden egentlig.
I 2019 begyndte forberedelserne til filmen, hvor de begyndte at skrive lidt og også kom i kontakt med en af de røvere, der var involveret dengang.
- Så fandt jeg bogen 'Røver', som Steffen Andersen har skrevet, og som indeholder en grundig beskrivelse af røveriet. Derefter gik vi i gang med at støvsuge alt, hvad vi kunne fra information og viden om røveriet. Men jeg tror, at det vigtigste var, at vi fik kontakt til ham.
Filmens hovedkarakter, der spilles af Gustav Giese, er bygget på Steffen, og de to har mange fællestræk. De er begge unge boksetalenter, deres motivation i livet er på mange måder ens, og pengene er i sidste ende måske ikke er det vigtigste.
- Jeg tror, at det motiverer et menneske til at ville vise, at man er noget værd, og at man godt kan. Vi vil jo allesammen gerne være noget værd og have vores plads i verden og have en hylde, som vi kan hænge vores hat på.
Gustav Giese og Steffen Andersen begyndte at lære hinanden at kende, og Gustav fik indsigt i Steffens bevæggrunde og motivation.
Samarbejdet med Steffen viste sig at være meget gavnligt, da de lange samtaler med ham hjalp med tilblivelsen af manuskriptet. De brugte ham ikke kun til den faktuelle del, men også til de fiktive elementer, og når der var ting, han ikke kunne afsløre, hjalp han med, hvad der ellers kunne være sket.
- Han hjalp os med detaljer som, hvad de snakkede om, hvem der var til stede, og hvor folk kom fra. Fx kunne han sige, at en person var svensker, og ud fra det kunne vi så skabe et omrids af en karakter og bygge videre derfra.
Trods filmens grundige research og autentiske scener understreger Hviid dog, at 'De lydløse' stadig er fiktion, og karaktererne er delvist baseret på virkelige personer, men med kunstnerisk frihed. Dog er der sekvenser af filmen, som kommer meget tæt på virkeligheden.
- Da Steffen så filmen, sagde han, at scenen, hvor de forlader gården i bilen frem til scenen, hvor de ankommer med pengene, er én til én, hvordan han oplevede det.
De lydløse kan ses i biografen fra den 31. oktober. Køb dine billetter på kino.dk.