20 år har forandret dansk film-fortsættelse: "Sandheden er blevet en holdning"

Interview med Mørkeland-instruktør Mikkel Serup
Mørkeland
(© Anders Nicander / SF Studios)

20 år efter den politiske thriller Kongekabale først sparkede døren ind for politiske dramaer i Danmark, er Anders W. Berthelsen tilbage i rollen som journalisten Ulrik Torp i den biografaktuelle storfilm Mørkeland.

Vi har talt med instruktøren bag, Mikkel Serup, om hans karriere, hans konceptuelle tanker om 'Mørkeland' og om hans samarbejde med Kongekabale-instruktør Nikolaj Arcel. 

Mikkel Serup debuterede som instruktør ved at lave indslag til DR2 programmet om den blå flodhest Dolph i ’Dolph & Wulff’ (2005-2006). En oplevelse, han selv kalder “virkelig sjov”. 

I de efterfølgende år skabte instruktøren - som dimitterede fra den danske filmskole i 2003 - sig et navn indenfor den danske tv-branche, inden han senere fik spillefilmsdebut med Klassefesten 2: Begravelsen. TV-tjanserne tæller bl.a. serierne ’Livvagterne’, 3. sæson af krimiserien ’Forbrydelsen’, og Netflix-hittet ’Kastanjemanden’. 

Og netop fortiden som instruktør i krimiuniverset har Mikkel Serup kunne bruge til at bringe ’Mørkeland’ i live. 

Hør hele Mikkel Serups historie i vores podcast, Den varme biografstol, hvor den danske instruktør fortæller om karrieren. Lyt med herunder eller søg på ”kino.dk filmpodcast” i din podcast app.

Læs et unddrag af samtalen i artiklen her hvor Mikkel Serup fortæller om hans tanker bag at skulle forsætte fortællingen af 'Kongekabale' 20 år senere. 

Filmrettighederne til bogen, som udkom i 2020, endte hos Metafilm, og det var derigennem, at Mikkel Serup blev spurgt, om han ville instruere filmen. En rolle, som Serup selv fortæller, var en smule angstprovokerende givet 'Kongekabele's historie og Nikolaj Arcels succes.

- De spurgte mig, om jeg havde lyst til at lave den. Og det var selvfølgelig lidt angstprovokerende at blive spurgt, om man ville lave en efterfølger til en film, som har været så stor en succes, og som også har været så karrieredefinerende - tror jeg roligt, jeg kan sige - for Nikolaj Arcel, og en af hans bedste film.

Netop apropos Nikolaj Arcel fortæller Mikkel Serup også, hvordan han var i kontakt med Arcel i idéprocessen, og han fortæller, at det var ”rart” at have ham som livline. Noget, han takker Arcel for:

- 'Kongekabale' er jo hans barn. Så nu adopterer jeg hans barn. Så jeg henvendte mig selvfølgelig til ham ud af almindelig kollegial respekt og nysgerrighed. Og jeg tænkte, at hvis der var nogen, der kunne hjælpe mig på det rette spor, så var det selvfølgelig ham.

- Så vi talte om filmen, og han læste manuskriptet og gav mig nogen pointers og kom med nogen forslag. Han er jo ufattelig dygtig, så det er jo kun rart at kunne have sådan en livline som Nikolaj, og jeg er glad for at, han ville stille op og bidrage med nogle indsigter.

Mørkeland
(© Per Arnesen / SF Studios)

’Møkeland’ er, som skrevet, en forsættelse til ’Kongekabale’, og netop det at skulle samle en historie op 20 år senere i en verden, der har forandret sig meget, var noget, Mikkel Serup lagde stor vægt på, da han accepterede jobbet som instruktør: 

- Det, at der er gået 20 år imellem de to film, det gør dét for mig. Virkeligheden har ændret sig utrolig meget, og den virkelighed som de her film udspiller sig i, har ændret sig fundamentalt siden 'Kongekabale'. 

- Da 'Kongekabale' kom, var det sådan en “uhh”, der er noget, der hedder en spindoktor. Det føltes jo næsten lidt naivt at se tilbage på med 2024-briller, at der kunne findes en så nedadrægtig karakter, som kunne finde på at fodre falske oplysninger til pressen. Gud forbyde det. For at forsøge at styre en historie eller få en politiker til at fremstå i et bedre lys. 

Lige fra projektets start stod det klar for Mikkel Serup, at den verden, vi alle lever i, og den politiske verden, som karaktererne nu skal navigere, har ændret sig, og sandheden er måske ikke længere objektiv - måske primært grundet sociale medier: 

- I mellemtiden er der ligesom sket, du ved, Trump og sociale medier, og hvis vi skal koge det helt ned, så er det nok de store game changers, der har været, og Trump, der har introduceret, at sandheden, som jo er journalisternes arbejdsområde, er en holdning [...] og hvis du føler, noget er sandt, og hvis nok mennesker føler det samme som dig, jamen, så bliver det sandt.

- Så den virkelighed er sådan en virkelighed, som Ulrik Torp-karakteren, som Anders W. Berthelsen spiller, skal arbejde i nu her i ’Møkeland’, og det synes jeg er sjovt. Så derfor er det både en efterfølger, men det er også en ny verden.

Mørkeland
(© Anders Nicander / SF Studios)

Det at skulle være en efterfølger i en ny verden samtidig med at respektere, hvad der kom før, var også noget, som Mikkel Serup skulle jonglere, og her så han til USA for at finde frem til sin vej med ’Møkeland’. 

I de seneste år er der kommet en tendens til at skabe efterfølgere til populære film fra fortiden. I USA har vi set efterfølgere som Ghostbusters: Afterlife, der samler historien om spøgelsesjægerne op 32 år senere, men nok især Top Gun 2: Maverick fra 2022 har gjort det med størst succes - der selvsagt var en efterfølger til 80’er-klassikeren ’Top Gun’. 

Og netop 'Top Gun 2: Maverick' kommer Mikkel Serup ind på i forhold til det at skulle genbesøge noget, der er så højtelsket af publikum:  

- Når man skal genbesøge noget, som har en bestemt plads i publikums hjerte, så skal man jo overveje: Skal det bare være mere af det samme? Eller hvad kan man dreje på? Nu kom der jo en 'Top Gun' film mere. 

- De tanker, som de har været igennem [...] det er jo næsten en en-til-en remake, hvor Tom Cruises karakter så lige er flyttet plads, og så er der en ny ung fyr, der så er kommet ind og overtaget hans. Men ellers er det jo næsten den identiske historie. 

- Musikken er det samme, billederne er det samme. De gentager de der ikoniske volleyballkampe. Volleyballkampen i solnedgangen på stranden, er så blevet til en fodboldkamp på stranden i solnedgangen, med glinsende kroppe og så videre.

- Så den er jo ligesom et remake, og skulle man gøre det her, eller skulle man ligesom sige, nej, der er gået 20 år, og det som er sjovt her, er jo, at når 'Kongekabale' slutter, står Ulrik Torp-karakteren og har breaket en stor historie, der har væltet en toppolitiker. Og der tænker man, at han må stå på tærsklen til en stor karriere som graversjournalist, som politisk journalist. 

- Og når vi så møder ham 20 år senere, så er hans liv bare ikke blevet det, som han troede, det skulle blive. Og det synes jeg var et super interessant startsted. At sige, nej, nej, han blev ikke den helt, han skulle være.

- Faktisk lidt det samme som 'Top Gun', nu hvor jeg tænker over det. Er det ikke samme? Tom Cruises karakter bor stadig i en hangar og er ikke blevet lige så højt dekoreret som alle hans kolleger. Men nej, det er et sjovt udgangspunkt for at genbesøge universet og så sige, at han er langt mindre fed og cool, end vi troede, han ville være. 

Lyt til hele podcast-interviewet med Mikkel Serup herunder eller i din foretrukne podcast-app (søg blot på: ”kino.dk filmpodast”)