Se de vilde billeder: Ny storfilm har udviklet ny forbløffende optage-teknik

Det anslås, at budgettet til den kommende storfilm 28 Years Later er på omkring 75 millioner dollars - altså noget der nærmer sig 500 millioner kroner!
Alligevel er zombiefilmen faktisk ikke optaget med et klassisk filmkamera men i stedet på mobiltelefoner - eller nærmere bestemt 20 iPhones på én gang - eller nærmere nærmere bestemt iPhone 15 Pro Max.
Nye billeder afslører det vilde aggregat, som man har udviklet, som kan holde 20 iPhones, der optager samtidig. Se billederne i denne artikel.
Der er dog en mening med galskaben. Instruktør Danny Boyle og fotograf Anthony Dod Mantle går nemlig tilbage til filmseriens rødder med den her tilgang.

Den første 28 Days Later blev indspillet på et digitalt videokamera, som var den måde hjemmevideoer blev optaget på i 2002. Inspirationen til at bruge iPhones kommer derfra.
IGN skriver dog, at den nye film vil være en blanding af regulære kameraer, droner og iPhone-optagelser - således har man udviklet udstyr, der kan holde hhv. 8, 10 og 20 telefoner på samme tid. Til mediet udtaler Boyle:
- Der er et fantastisk skud i sidste del af filmen, hvor vi bruger apparatet med 20 kameraer, og du ved, hvad jeg taler om, når du ser det. Det er ret grafisk, men det er vidunderligt skudt med denne teknik, og på en forbløffende måde sparker den dig ind i en ny verden fremfor noget, du har set før.

Instruktøren omtaler den nye teknik som "basalt set fattigmandens bullet-time":
- Det giver dig en 180 graders overblik over en handling, og i klipningen kan du selv vælge; enten en konventionel et-kameras perspektiv eller bevæge dig rundt i dét øjeblik, tidsopdele motivet, hoppe frem eller tilbage for at fremhæve det.
Med andre ord lyder det til, at man har været i stand til at optage den samme scene fra flere vinkler samtidig, som man så frit kan vælge fra i klipperummet.
Det er ikke filmens eneste ukonventionelle visuelle valg. '28 Years Later' er ydermere skudt på en 2.76.1 aspect ratio, hvilket svarer til 70mm film. Formålet med det er, at Boyle & co. hele tiden vil holde publikum på tåspidserne og i tvivl om, hvor de inficerede kan dukke op henne:
- Hvis du ser det i et widescreen format, så kan de være alle steder... du bliver nødt til at blive ved med at holde øje og hele tiden være på vagt, forklarer instruktøren.
Læs meget mere om '28 Years Later' og den allerede annoncerede efterfølger her.