Mesterinstruktør har drømt om 'Avatar' i over 50 år: "Vi skaber den nye magi"
Hvis man snakker om ekstraordinære biografoplevelser, teknologisk udvikling og store visioner er det svært at komme uden om filmskaberen James Cameron, der bl.a. står bag tre af de mest indtjenende film nogensinde; Titanic, Avatar og Avatar: The Way of Water.
James Cameron er nu biografaktuel med den tredje film on na'vi-folket, Avatar: Fire and Ash, der tager publikum med tilbage på planeten Pandora, som den 71-årige instruktør har drømt om, siden han blot var 19 år gammel. Det fortæller han, da Disney inviterede os til Paris for at snakke med Cameron om hans biografaktuelle storfilm.
Se hele videointerviewet nederst.
Filmskaberen tager os helt med tilbage til sine teenage-år, da Pandora først kom til ham i en drøm.
- Jeg lavede en masse kunst. Jeg troede endda, at jeg måske skulle være kunstner. Jeg kunne ikke beslutte mig. Fysiker, kunstner, forfatter.
- Jeg studerende fysik på det tidspunkt, men jeg tegnede og malede også. Og drømme var en god kilde til inspiration.

Cameron forklarer, at Avatar-rejsen fortsatte, da han skabe firmaet Digital Domain i samarbejde med specialeffekt-geniet Stan Winston, hvor deres ambition var at skabe karakterer og skabninger på film ved hjælp af computergenereret animation.
- Computergenereret animation var helt nyt [dengang, red.]. Jeg havde brugt det på 'The Abyss'. Jeg havde brugt det på 'Terminator 2'. Og min partner, som jeg skabte firmaet med, Stan Winston havde brugt det effektivt på 'Jurassic Park'. Vi snakker om 1992.
Instruktøren forklarer, at han dengang ikke synes, at teknologien udviklede sig hurtigt nok. Han skrev derfor manuskriptet til den første 'Avatar' helt tilbage i 1995 i forsøget på at skubbe teknologien fremad så hurtigt som muligt.
- Jeg vidste, at god forskning og udvikling og innovation kommer fra produktioner, hvor du har en deadline.
- Vores selskabs motto var: Drømmer med øjne åbne. Fordi vi vidste, at vi skaber den nye magi. Den nye fysik, den nye måde filmmediet ville virke på.
Avatar-filmene er skabt med revolutionerende motion-capture-teknologi, der gør det muligt at transformere skuespillere til de høje, blå na'vi'er, der er indfødte på Pandora.
Teknologien kunne dog ikke følge med James Camerons vision i 90'erne, men da instruktøren vendte tilbage til manuskriptet i 2005, insisterede han på, at tiden endelig var kommet.
- Folk har sagt, at jeg stoppede i 10 år, indtil redskaberne eksisterede. Det er en halv sandhed. Den anden halve er, at jeg sagde: "Jeg er ligeglad. Vi bruger de penge, som det vil tage for at skabe redskaberne, der vil gøre denne film mulig."
- Efter jeg har fået noget afstand til filmen, og jeg bare kan sidde og se den, hvilket jeg kan nu, tænker jeg, det her er som at drømme med mine øjne åbne. Det her er, hvad vi drømte om.
'Avatar: Fire and Ash' følger igen Jake Sully, Neytiri og deres familie blot to uger efter afslutningen på handlingen i 'The Way of Water'. Både nye og velkendte farer lurer, når den nye ild-fjende slår sig sammen med Oberst Miles Quaritch.
Sam Worthington og Zoe Saldaña vender tilbage sammen med bl.a. Sigourney Weaver, Stephen Lang og Kate Winslet, mens Oona Chaplin tilføjes rollelisten som lederen af Aske-folket, Verang.








