Robert Downey Jr. elsker danskers nye film om Donald Trump

Vi har talt med Ali Abbasi om premiereaktuelle 'The Apprentice'
The Apprentice
(© Nordisk Film Distribution)

Instruktøren Ali Abbasi har altid søgt grænserne, når det kommer til temaerne i hans film. Fra den uhyggelige debut i Shelley, over troldesex i Grænse til en kontroversiel seriemorder i Iran i Holy Spider, har der altid været et element eller to, der har givet filmene ekstra pondus i medierne. 

Nu vender den 43-årige dansk-iraner tilbage med sin nye og allerede kontroversielle The Apprentice, der handler om den unge Donald Trumps dannelsesrejse fra usikker entreprenør til byggemogul i 1970’ernes New York City. 

Filmen vakte opsigt på verdenspremieren i Cannes, hvor hovedpersonen selv, Donald Trump, truede med at lægge sag an mod filmskaberne, og den har trods det forestående præsidentvalg i USA, hvor Trump er den ene part, haft svært ved at finde en amerikansk distributør. Senest har Trump selv på sit sociale medie Truth Social langet ud efter filmen med ordene ”falsk” og ”klasseløs”. 

I Danmark er der premiere på 'The Apprentice' i denne uge, og forbindelse med biografreleasen har vidt mødt Ali Abbasi til en snak om den store omtale, der allerede har været af filmen, om søgsmål, dedikerede skuespillere og skulderklap fra Hollywoods største navne. 

Hvad inspirerede dig til at lave en film om Donald Trump? 

Hovedpersonen er jo ret inspirerende. Han er et meget kulørt menneske, og det er en film om den unge Donald Trump. Eller det er ikke, fordi det er en biografi om Trump. Det handler om det formative forhold mellem ham og hans mentor Roy Cohn (Jeremy Strong), og hvordan han bliver skabt som den person, vi kender nu. 

Han har en stor presence i vores liv og hverdag og i den politiske debat. Det vil være mærkeligt, hvis man ikke laver film om ham. Og så selvfølgelig også mit specielle forhold til USA, som kommer fra blandt andet min opvækst i Iran. Gennem den lange, store skygge, som USA har i Iran, er der et had-kærlighed-forhold. 

Jeg synes, det er interessant at kigge på magtstrukturer. Det var det samme, jeg gjorde med 'Holy Spider', altså hvad er den rigtige magtstruktur? Ikke den officielle, men det som er nedenunder. 

The Apprentice
Jeremy Strong og Sebastian Stan som Roy Cohn og Donald Trump i 'The Apprentice' (© Nordisk Film Distribution)

Han er jo en ret kontroversiel person både i erhvervslivet og politik. Hvordan går man til det? Og var der noget, du ikke turde tage med? 

Nej, det var der ikke. Den måde, vi vælger vores materiale til filmen er, var, at den skal have en stringens i historien. Men vores valg handler ikke så meget om, hvad han kan lide eller ikke lide. Det er ikke ensbetydende med, at vi ikke var i kamp og problemer, og der var alle mulige forsøg på at censurere os. 

Vi er endt et godt sted, fordi vi ikke er gået på kompromis med, hvad nogen kan lide og ikke kan lide. Vores måde var fair, synes jeg. Vi tager ikke en side, selvom det var fristende. 

Ja, det kunne jeg godt forestille mig, fordi du har vel også selv en holdning til ham på en eller måde? 

Det har alle vel i virkeligheden. Altså som privatperson har jeg en holdning til manden, som han er nu. Men vi taler jo om en ung mand i 1970’erne, som klatrer op i samfundet, og den person har jeg ikke nogen særlig holdning til. Derfor er det spændende at lade ham tale for sig selv. 

Hvordan fandt du Sebastian Stan, der spiller Donald Trump? Jeg kender ham bedst for at spille Winter Soldier i Marvels film og Tommy Lee i ’Pam & Tommy’. 

Ja, og han har også været manden i ’I Tonya’ med Margot Robbie. Han har det der utrolige talent for at gøre de ubehagelige, usympatiske karakterer ret menneskelige - ikke nødvendigvis likeable, men menneskelige. Det synes jeg er vigtigt for denne rolle. Han har også en meget lille bane at gå på, fordi hvis han havde skruede for meget op for skuespillet, bliver det en parodi ligesom Saturday Night Live [satireprogram med Alec Baldwin som Trump, red.], og hvis han skruede for meget ned, så er det bare en skuespiller med en paryk. 

Jeg har så stor respekt for, hvordan man finder den balance. Han lavede masser af research. Jeg ved ikke, hvor mange af de der videoer med Trump, som han satte sig og hørte og gentog igen og igen. 

Som du siger, han er jo Winter Soldier, og han har masser af teenagepiger, der er forelsket i ham osv. Jeg synes, det er ret imponerende, at han tager den risiko. Det kan ikke have været nemt. Rollen var ikke nem, forberedelserne var ikke nemme. Men jeg tror, at efterspillet heller ikke bliver nemt. 

Jeg var i Cannes, hvor filmen havde premiere, og der var masser af interesse fra pressen og fra alle mulige steder omkring filmen. Hvordan oplevede du det? 

Det var sådan en ret underlig proces, fordi vi havde det jo nærmest et rygte, før filmen blev vist dengang. Det er crazy og kontroversielt, og nu synes jeg virkelig ikke, det passer. Det havde faktisk været fedt, hvis den var crazy og kontroversiel. Jeg kan godt lide filmen. Jeg synes den er underholdende, fedt spillet, jeg kan godt lide dens tekstur, dens ånd og punkrock og musikken. Men jeg synes ikke, det er kontroversielt. 

Men det blev skabt, fordi Trump hjalp, kan man sige [gennem omtalen om søgsmålet af filmen, red.]. Ja, det er godt med publicity, men han gjorde det rigtig svært for os. De prøver virkelig at ødelægge det for os - Trumps folk - og at skræmme de amerikanske distributører, og de var lige ved og lykkedes med det. Det har været en rutsjebane. 

Men da du gik ind i filmen, havde du så en fornemmelse af, at den måske kunne have en indflydelse på det amerikanske præsidentvalg? 

Altså det har været fedt, fordi der er mange iranske regeringer, der har prøvet. Nu er jeg ligesom den måske den iraner, som kommer til det. Ha ha.  

Nej, jeg tror ikke, at det er sådan, det fungerer. Man kan måske påvirke måden, folk ser verden på. Pointen for os er: Glem det med republikanere vs. demokrater, liberale vs. konservative. Magtsystemet er skruet sammen på en anden måde. Det er skruet sammen af folk som Roy Cohn, som har nogle principper om at vinde uanset, hvad det koster. Det er sådan, det fungerer. 

Hvis du er nysgerrig på, hvordan Trump er blevet, som han er blevet, så har vi nogle af svarene her. Hvad du så vil gøre med den kundskab, det er ikke op til mig. 

The Apprentice
Maria Bakalova spiller Trumps hustru, Ivana, i 'The Apprentice' (© Nordisk Film Distribution)

Hvad tænkte du, da Trump truede med at sagsøge filmen? 

Min følelse er, at der både er en komisk, parodisk side, og så en meget seriøs side, som falder oveni hinanden. Altså det med søgsmål og retssager - altså at bruge retssystemet som våben for at lukke munden på folk, du ikke kan lide, det har en lang tradition i USA. Det er ikke kun ham. Han er meget flittig, men han har lært det af andre. 

Så når man tænker, det er træls, så skal man ikke tænke, at det er ham [der er problemet, red.]. Man skal tænke: Hvorfor har man den mulighed? Hvorfor kan man betale nogle for at grave andre ned i juridiske problemer, hvis man betaler nok til et juridisk team. Nu håber jeg virkelig, at han har andre ting at gøre end at sagsøge os, fordi ellers tror jeg, at vi har brug for flere kickstarter-kampagner. 

Hvad er de vildeste reaktioner, du har fået på filmen fra folk, enten udefra eller i branchen? 

Der er mange rigtig store skuespillere, som fx Robert Downey Jr., der skrev, at han elskede den. Jessica Chastain, som jeg mødte til en fest, der var vild med Sebastians præstation. Der var mange af de store Hollywood-stjerner, som var ret imponerede over, hvad Sebastian, Jeremy og Maria har lavet. 

Ellers er noget af det sjoveste, jeg har fået af feedback, fra både demokratiske og republikanske typer, at de er forvirrede. De kan ikke finde ud af, om vi kan lide ham eller ikke lide ham. Hvad er vores politiske agenda? Det er jo humanismen, der gør dem forvirrede. De kan virkelig ikke tro, at vi ikke har en aktie i det. 

 

'The Apprentice' får biografpremiere den 17. oktober. Køb dine billetter her på kino.dk. 

Køb billetter