5 gange kannibaler, bonderøve og indavl har skræmt livet af os
Det moderne menneskes møde med det uciviliserede og de barbariske bondeknolde i naturen eller langt ude på landet er en hel undergenre i sig selv blandt gyserfilm.
En af de største klassikere udi at lade en gruppe uskyldige mennsker møde en bonderøvsfamilie af den kannibalistiske slags er Tobe Hoopers The Texas Chain Saw Massacre fra 1974.
Nu vises gyset i biografen i forbindelsen med dets 50-års jubilæum - og det i en nyrestaureret 4K-version.
Find dine billetter til 'The Texas Chain Saw Massacre' her.
I filmen følger man en gruppe venner, der er på vej gennem Texas. Deres ellers muntre tur tager dog snart en brutal drejning, da støder på et hus, der viser sig at huse den motorsavssvingende Leatherface og hans kannibalfamilie!
I anledning af filmens repremiere har vi samlet en liste med fem særligt ulækre bonderøve og kannibalistisk indavl, der har skræmt os.
Wrong Turn (2003)
Der findes en lang række film i Wrong Turn-franchisen. Det hele startede dog med 'Wrong Turn' i 2003, der effektivt fortæller sin veloplagt enkle historie.
En gruppe mennesker tager den forkerte vej igennem skoven og ender i kløerne på en familie af barbariske kannibaler, der godt kan lide at lege med deres mad - inden de altså spiser den.
'Wrong Turn' har flere intense scener, som fx da gruppen forvilder sig ind i familiens hus, hvor deres ven bliver parteret.
Filmens deforme bondeknolde er i den grad også mindeværdige, især den lille, hvidhårede Three Finger, der med sit lumske og sadistiske grin spreder skræk og rædsel.
Deliverance (1972)
Hillbilly-film er måske ofte forbundet med b-gysere og ukultiveret underholdning, men 'Deliverance' - på dansk 'Udflugt med døden' - er undtagelsen, der bekræfter reglen.
Filmen fik nemlig hele tre Oscar-nomineringer, herunder for Bedste film.
'Deliverance' fortæller historien om fire mænd, der tager på kanotur. Deres filosofi om at kunne besejre naturen kommer dog til kort, da de bl.a. støder ind i et par lokale jægere.
Filmen dyrker aldrig blod og vold, men er mere et studie af de moderne fyres sammenstød med naturens dyriske drifter.
Især vil scenen, der byder på en voldtægt tilsat griselyde for altid stå som en af filmhistoriens mest ubehagelige øjeblikke.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Filmhistoriens vel nok mest kendte kannibal-familie blev introduceret i Tobe Hoopers klassiker 'The Texas Chain Saw Massacre' - eller på dansk 'Motorsavsmassakren'.
Man følger her en gruppe unge, der farer vild i Texas og bliver de næste ofre for den motorsavsglade Leatherface og hans vamle familie.
Det møgbeskidte gys har et til tider helt dokumentarisk præg, som giver de ubehagelige begivenheder med bl.a. masker af menneskehud og svingende motorsave et intenst og autentisk præg.
Filmen står i dag som en af de mest betydningsfulde skrækfilm fyldt med galskab, uhygge og klamme bonderøve.
The Hills Have Eyes (1977)
Det er rigtig dumt at løbe tør for benzin i ørkenen. Det må en familie med børn og hunde erfare på den bitre og dødelige måde i 'The Hills Have Eyes'.
De lokale bondeknolde lurer nemlig lige om hjørnet - og de er både bestialske, liderlige og sultne!
Wes Craven - der senere stod bag 'A Nightmare on Elm Street' og 'Scream' - står bag den brutale film. På rollelisten finder man bl.a. Michael Berryman, der med sit særprægede udseende er blevet et klassisk ikon for den farlige hillbilly.
Filmen fik i øvrigt en ganske udmærket genindspilning i 2013.
Afsnittet 'Home' fra 'The X-Files' (1996)
I serien 'The X-Files' kæmper FBI-agenterne Mulder og Scully ikke kun med rumvæsner og regeringskonspirationer.
I 4. sæsons andet afsnit møder de nemlig familien Peacocks, der passer sig selv - også når det gælder formeringen.
Da de svært indavlede brødre kommer i agenternes søgelys, fører det til et brutalt opgør og et skræmmende fund under en seng, som er svært at slette fra nethinden.
'Home' er et af tv-historiens mest berygtede afsnit, der i periode var bandlyst at vise på fjernsyn pga. dens groteske indhold.
Det er dog vigtigt at slå fast, at afsnittet ikke kun fortaber sig i blod og klamhed, men også har interessante betragtninger om menneskets natur og globaliseringen.