Kærlighedsbrev til filmhistorisk milepæl får massive klapsalver i Cannes

Når det kommer til filmmediets allervigtigste milepæle, er der i historiske kredse ofte enighed om, at især tre titler står ud.
The Birth of a Nation i 1915, Citizen Kane i 1941 og Åndeløs i 1960.
Den første for sin måde at danne konventionerne for den filmiske fortælling, den anden at ændre fortællestrukturen og den tredje for at bryde fortællingen og koventionerne helt ned.
Netop 'Åndeløs' af den franske kritiker og instruktør Jean-Luc Godard er omdrejningspunktet for en af de film, der er i hovedkonkurrence i Cannes i år. Og selvom filmen er fransk, er det amerikanske Richard Linklater, der har instrueret.
Nouvelle Vague er titlen på den sort-hvide film, der fungerer som en hyldest til den franske nybølge (la nouvelle vague), som ramte filmverdenen som en hammer i slutningen af 50’erne og op igennem 1960’erne.
Se traileren nederst i artiklen.

Nybølgen var allerede så småt skudt i gang med François Truffauts Ung flugt, mens også italienske Roberto Rossellini dannede inspiration for franskmændene. Det, der blandt andet skilte denne gruppe ud fra tidligere, var deres kreative gnist og modvilje mod de konforme film, som lå bag dem.
Richard Linklater har uden tvivl selv hentet inspiration i 60'ernes nybølge, og de lange samtaler og gåture i Before-filmene med Ethan Hawke og Julie Delpy føles som et ekko af den ikoniske slentren op ad Champs Elysées i 'Åndeløs'.
Med 'Nouvelle Vague' har han ikke bare skudt på samme format som franskmændene, uden farver og med hyberpræcis gengivelse af den cool stil – han har også formået at proppe stort set alle, der var noget ved musikken dengang, med i filmen.
Således møder vi udover den altid solbrille-bærende Jean-Luc Godard, spillet af Guillaume Marbeck, de to hovedrolleskuespillere Jean Seberg (Zoey Deutch) og Jean-Paul Belmondo (Aubry Dullin) samt en hel række af instruktører og manuskriptforfattere, der udformede filmene på kryds og tværs.
Claude Chabrol, Suzanne Schiffman, Jacques Rivette, Eric Rohmer, Agnes Varda og selvfølgelig François Truffaut.

Filmen placerer sig i samme kategori som andre film-om-at-lave-film-film, der tæller klassikere som Singin' in the Rain, Sunset Boulevard og The Player, mens The Artist og Mank senere har gjort det samme.
'Nouvelle Vague' vil helt sikkert gå rent ind hos film-aficionadoer, frankofile og fans af 60'ernes jazzede coolness, mens andre måske vil stå af på dens indspisthed.
Det gjorde Quentin Tarantino dog ikke, og den dedikerede filmnørd og mesterinstruktør så filmen hele to gange på samme dag, den havde premiere i Cannes. Så godt kunne han lide den.
Og ikke overraskende gik den rent ind hos det franske publikum på filmfestivalen, der gav et af årets længste klapsalver indtil videre på lige omkring 11 minutter.
I forbindelse med premieren har Richard Linklater formuleret følgende om sine tanker bag filmen:
- Det handler ikke om at genskabe 'Åndeløs', men om at se på den fra en anden vinkel. Jeg vil dykke ned i 1959 med mit kamera og genskabe æraen, menneskerne, atmosfæren. Jeg vil hænge ud med New Wave-publikummet.
- Jeg sagde til alle skuespillerne: "I laver IKKE en periodefilm. I lever i nuet. Godard er en kendt kritiker, men han er debutinstruktør. I har det sjovt med at filme med ham, men I spekulerer på, om denne film nogensinde bliver udsendt."
'Nouvelle Vague' er på nuværende tidspunkt ikke planlagt til dansk biografpremiere, men kan sagtens nå at blive købt hjem til distribution i Danmark.
Filmfestivalen i Cannes finder sted mellem 13.-24. maj.