Malte Eberts sang ændrede manuskriptet: Skrevet direkte ind i ny filmscene

Interview med kvinden bag 'Lotte & Totte'
Lotte & Totte - Min første ven
(© Fridthjof Animation / SF Studios)

Den danske børnefilm Lotte & Totte – Min første ven kan ses i biografen. Bag filmen står Mia Fridthjof, der debuterer som manuskriptforfatter og instruktør med den nye animationsfilm.

Kort tid før premieren mødte vi Fridthjof til en snak om processen med at lave en film, der har været syv år undervejs. Første del af interviewet kan læses her.

Her i en andel dykker vi mere ned den nyudklækkede instruktørs arbejde med skuespillerne, herunder sin egen datter, hendes fokus på at ramme en accent, der ikke var københavnsk, hvordan en Malthe Ebert-sang fik hende til at skrive en scene om, et fokus på at lave film til de mindste, og hvorfor børnefilm måske har været så hårdt ramt i dansk sammenhæng.

Læs med herunder.

Lotte og Totte
(© SF Studios)

Ægte gråd

Mia Fridthjof havde før 'Totte & Lotte' ikke lavet animationsfilm, og optil det havde hun kun har beskæftiget sig med live action-film:

- På en spillefilm optager vi 5-6 uger, og så ryger det i postproduktionen. Med animation er det en meget længere periode. Vi flyttede hele familie til Tenerife og boede der i syv måneder. Det var en del af finanseringen, som Ronnie [Fridthjof, producer og Mias partner, red.] kan tale meget mere om.

Inden de rejste hjemmefra, var stemmerne dog på plads. En anden vigtig del af processen, som igen var en første gangs oplevelse for Mia.

- Børnene har de bærende roller – og med dem har det været en papegøjemetode, hvor jeg har sagt, hvad de skulle sige. Især Bastian (Tottes stemme, red.), som kun var seks år, da vi lavede indspilningen.

- Smila, der spiller Lotte er lidt ældre, og der er lidt flere følelser på spil og længere replikker. Og der vil jeg sige, at det var en fordel, at hun var min egen datter, når hun både skal spille ked af det og overbegejstret.

Mia forklarer at grundet det familiære forhold, så kunne man på sin vis skabe mere ægte situationer bag mikrofonen. 

- Det kan være svært at græde på en måde, så det lyder ægte. Og så kan man jo blive så presset, at man rent faktisk bliver ked af det. Og dermed får man mere af den ægte vare.

Mia forklarer, at Smila egentlig bare var en del af den første kortfilm, som man lavede med Lotte & Totte i en tidlig fase. Men hendes stemme endte med at få så meget ros, at man ikke kunne nænne at skifte den ud.

Lotte og Totte
(© SF Studios)

Væk fra københavner-accent

En anden vigtig ting for instruktøren i stemmeprocessen var at komme væk fra de københavnske accenter:

- Jeg synes, at mange af de tegnefilm, man ser, altid har stemmer fra København. Og for at få lidt mere diversitet i forhold til det sproglige, så har jeg så valgt Bastian, der bor på Fyn, Smila er fra Aarhus, Marie Askehave, som spiller moren, hun er fra Nibe, så jeg ved, at hun kan tale rigtig godt jysk. Og det kan Rasmus Bjerg og Bodil Jørgensen også.

Mia forklarer, at hun gerne har ville have dem så naturlige som muligt. De skulle ikke blive for ”cartoonish” i deres måde at spille på. Den eneste, som fik den opgave fra David Owe, der spiller katten Romeo.

 

Skrev scene til ny Malte Ebert-sang

Med til lyduniverset hører musikken. Mia indledte et samarbejde med den danske sanger Tobias Trier, som hun vidste, var god til at lave catchy musik, som man synger med på. Men instruktøren ville også gerne have, at der var andre numre på. I den forbindelse tog hun fat i den populære sanger Malte Ebert. 

- Han sagde: "Sjovt, at du ringer, jeg har faktisk lavet en godnatsang, som jeg ikke helt ved, hvor jeg kan få til at passe ind. Den hører ikke til på mit album". Han havde skrevet den til sine nevøer, tror jeg. Og den måtte vi da godt høre.

- Da jeg hørte nummeret, tænkte jeg bare, "Ej, det var lækkert". Jeg havde i forvejen en scene, hvor Lotte skulle falde i søvn og var nervøs omkring, hvad der skulle ske dagen efter, hvor hun skulle på stranden. Jeg havde forestillet mig, at faren skulle synge en godnatsag for hende. Men da jeg hørte Maltes nummer, så endte jeg faktisk med at skrive manuskriptet lidt om, så det blev til en drømmesekvens i stedet for, som passede til netop det nummer.

- Nogle ting skriver man efter, hvad man har fået sådan lidt foræret, som den her sang, og andre ting er mere lavet efter noget, jeg havde skrevet på forhånd. Som for eksempel bagesangen, der er ledsaget af en montage, hvor børnene bager. Der skrev jeg montagen, før vi havde sangen. Så det går begge veje. 

Lyt til Malte Eberts sang 'Luk dine øjne' nederst i artiklen.

Lotte og Totte
(© Sf Studios)

Film i børnehøjde

I sin tilgang til at skabe en børnefilm, har Mia haft en klar vision:

- Jeg ville gerne lave en film, som havde flere lag. Jeg synes, det er fantastisk, når vi kan sidde som familie og se en film sammen, hvor alle er underholdt. Så det har været ambitionen. 

Især var det vigtigt at lave en film i børnehøjde, bogstavelig talt:

- Man har jo tit en tendens til at se ting med voksenøjne, og det vi viser børnene, det er også set med voksenperspektiv og med en voksen morale. I min film følger vi Lotte, og man ser verden igennem hendes øjne, og derfor er kameraet også sænket. Så kameramanden er 1.20 eller sådan noget. Vinklerne er også nogle gange lidt skæve. Der er nogle animatorer, som har brokket sig. De syntes ikke altid, at det var lige sjovt at tegne folk set nedefra. 

- Men det gør måske, at børnene bedre kan leve sig ind i det, fordi det er mere nede på deres niveau på den her måde.

En genre uden prestige

En af de større kulturdebatter i de senere år har været tilstanden i dansk børnefilm. Fra februar 2023 til oktober 2024 udkom der ingen danske film lavet til børnefamilier. Mia Fridthjof er dermed en af de få, der er med til at bryde den her trist tendens, som Det Danske Filminstituttet nu også har meldt sig klar til at ændre.

Mia deler også sine tanker om den ærgerlige situation:

- Jeg tror, at på et produktionsmæssigt plan, så er børn bare en lille målgruppe, så der er ikke så mange penge i det. Når man skal ud og have det finansieret, så får man også ofte det halve af, hvad man vil få til en voksenfilm. Men det koster jo det samme at lave, selvom det er til børn. Derfor kan det være svært at få finansieringen til at gå op.

- Og så ved jeg heller ikke om, der har været så meget prestige i at lave noget til børn. Det er en tanke, jeg har haft i hvert fald. Jeg ved for eksempel, at der er medier, som slet ikke beskæftiger sig med ting til børn og ikke gider skrive om det. Når det er sådan, kan det måske være svært at tiltrække talent til den type af film. Ja, det tror jeg måske.

-Jeg vil dog sige at med hensyn til skuespillere, så har det ikke være svært. De har alle sagt ja med det samme. Jeg tror, at de synes, at Lotte og Totte var et stykke kulturarv, som de gerne ville være med til at løfte. Så med skuespillerne har jeg ikke har de store udfordringer. De har alle sammen været meget søde og villige.

'Lotte & Totte - Min første ven' kan ses i biograferne nu.

Nyeste film i biografen