De 7 bedste danske film fra 2024
Vores liste over de 10 bedste film fra 2024 inkluderede ikke én eneste dansk film. Det betyder dog ikke, at der ikke blev produceret gode film i Danmark i 2024, men blot at vi som redaktion ikke kunne samles om én specifik titel.
Derfor har vi valgt at følge op på vores top 10 over årets bedste film med en ny liste, der fremhæver de syv danske film, vi bedst kunne lide sidste år. Filmene placerer sig i flere forskellige genrer, og den indeholder nogle af de største skuespillere i landet pt., men også en række unge talenter, der indikerer en lys fremtid for dansk film.
Bemærk: Vi har kun taget titler med, som har haft dansk biografpremiere i 2024.
De 7 bedste danske film 2024 i vilkårlig rækkefølge
Fuld af kærlighed
Titlen har en genial dobbeltbetydning, da filmen handler om en alkoholiseret far og dennes familie, som reagerer og handler ud af kærlighed til ham og deres indbyrdes fællesskab.
Det er en barsk fortælling, der kun er endnu mere nærværende, idet instruktøren Christina Rosendahl har ladet historien bygge på egne erfaringer. Erfaringer, som mange danskere kan genkende, enten som pårørende til en alkoholiker, eller som den, der har problemer med druk.
Skuespillet i filmen er også et stort trækplaster, og Lars Ranthe og Stine Stengade har sjældent været bedre. Stortalentet Viilbjørk Malling Agger stjæler samtidig scenerne gang på gang.
Filmen formåede at skabe debat i de store, landsdækkende medier, hvilket kun bidrager til dens relevans, og placeringen på denne liste er indiskutabel.
Mørkeland
20 år efter den skelsættende thriller Kongekabale følges historien om journalisten Ulrik Torp op i 'Mørkeland', som ligeledes bygger på en roman af Niels Krause-Kjær. Torp er tilbage på sin gamle arbejdsplads, Dagbladet, men meget har forandret sig.
Selv har han været arbejdsløs i en årrække, og medielandskabet ser ikke ud som før. Men da han sættes på en opgave af sin nye chef om at dække et mord på en ung fuldmægtig i Indenrigsministeriet, begynder den garvede graverjournalist at finde tråde, som fører op til toppen i dansk politik og erhvervsliv.
Rollelisten er med til at gøre 'Mørkeland' til en underholdende efterfølger. Anders W. Berthelsen er tilbage som Ulrik Torp, mens Mathilde Arcel, Tommy Kenter og Lene Maria Christensen er blandt de nye navne i thriller-universet.
’Mørkeland’ er måske ikke lige så banebrydende som etteren, men man keder sig aldrig, og temaerne fornys med nutidens mediebillede med sociale medier og fake news.
Vejen hjem
Hvor langt er du villig til at gå for at redde dem, du elsker? Det spørgsmål bliver barsk realitet for Christian, der har ladet sig smugle ind i et krigshærget Syrien, hvor hans søn har sluttet sig til ISIS. Det er en farefuld redningsmission, der viser sig at være langt mere kompleks, end Christian nogensinde havde forestillet sig.
Vejen hjem er en nutidig og meget relevant fortælling fra en del af verden, som vi i Danmark ofte kun ser skildret ensidigt i nyhedsstrømmen. Men der er, som alle andre steder, store nuancer, og filmen er interessant i sin facetterede tilgang til materialet.
Nikolaj Lie Kaas er den altoverskyggende hovedrolle, men medspillerne Besir Zeciri, Albert Rudbeck Lindhardt og i særdeleshed Arian Kashef brillerer ligeledes i en film, der underholder, chokerer og sætter tankerne i gang.
Birthday Girl
Da Nanna sejler på krydstogtsferie for at fejre sin datter Cilles 18-års fødselsdag, starter det i højt humør. Festen afløses dog af stor ulykke, da Cille voldtages af en af skibets andre gæster. Nu starter jagten på gerningsmanden.
Ordensmagten på skibet er dog ikke til megen hjælp, hvorfor Nanna indser, at hun må tage sagen i egen hånd, hvis sagen skal løses og retfærdigheden ske fyldest. Men hvor langt er hun villig til at gå?
En intens Trine Dyrholm ses som den handlekraftige Nanna, mens Flora Ofelia Hofmann Lindahl er nærværende og nuanceret som Cille. Instruktør og medforfatter Michael Noer har desuden et stærkt greb om den nervepirrende og gribende fortælling om moderskab, skyld og retfærdighed.
Børnene fra Sølvgade
Årets helt store (og eneste!) danske familiefilm blev Mehdi Avaz' 'Børnene fra Sølvgade', der er baseret på Renée Toft Simonsens bog af samme navn.
Filmen handler om fire børn, der bor alene i en lejlighed på Sølvgade, efter deres mor på mystisk vis er forsvundet. Her har de det godt, men da skoleinspektøren bliver mistænksom, må de hyre en hjælp for at holde kommunetrolden væk.
Derfor ansætter de en mandlig hushjælp ved navn Miss Nelly, der bringer nyt håb - og desuden går i nederdel og høje hæle.
'Børnene fra Sølvgade' lykkedes på grund af dens moderne tilgang til familiegenren, hvor filmen både har en masse på hjerte og samtid formår at være både sjov og charmerende.
Kalak
Midt i Grønlands sneklædte omgivelser af kulde får man med den barske 'Kalak' et yderst gribende portræt af manden Jan, der forsøger at undslippe sin traumefulde fortid, hvor han som ung blev seksuelt misbrugt af sin far.
Traumet driver Jan mod randen af livet, hvor han med sin lille familie nu har bosat sig i Grønland med forsøget om at finde en farbar vej i sit liv. Det er dog ikke nemt at overvinde fortidens skygger, selvom han bl.a. gør, hvad han kan for at passe ind i det lokale samfund og kultur.
Det er et nuanceret, sorgfuldt og komplekst portræt af Jan, man her får af en troværdig Emil Johnsen, der med nærvær, smerte og ømhed bringer sin karakter til live med kyndig instruktion af Isabella Eklöf på baggrund af den selvbiografiske roman 'Kalak' af Kim Leine.
Vogter
Det danske stjerneskud Sebastian Bull har fået sit helt store filmgennembrud med fængselsfilmen 'Vogter', hvor han spiller overfor en altid fremragende Sidse Babett Knudsen.
Filmen følger en idealistisk fængselsbetjent, der bliver fanget i sit livs dilemma, da manden, der er dømt for mordet på hendes søn, anbringes i det fængsel, hvor hun arbejder.
Uden at afsløre sin hemmelighed beder Eva om at blive flyttet til den unge mands afdeling - den hårdeste og mest voldelige i fængslet.
Bag filmen står Gustav Möller, som opnåede stor anerkendelse både i udlandet og herhjemme, da han i 2018 debuterede med thrilleren Den skyldige. Med 'Vogter' formår instruktøren igen at skabe en intens og klaustrofobisk stemning, hvor publikums eget moralske kompas denne gang bliver sat på prøve.