Hvem er selskabet bag årtiets mest spændende film?

Fra 'Everything Everywhere All at Once' til 'Hereditary'
Eddington
(© Nordisk Film)

Du har nok hørt om A24 – produktions -og distributionsselskabet bag prisvindende og anmelderroste film såsom Everything Everywhere All at Once, Moonlight, Aftersun, Hereditary og Past Lives. Men hvem er det populære indie-selskab, der bliver ved med at producere nogle af årtiets mest spændende film, og som har introduceret os til et væld af nye instruktører og genrer?

Det dykker vi ned i, alt imens vi kigger på de kommende film fra A24, der allerede nu smager af flere Oscar-nomineringer til det ombejlede selskab.

A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III
(© American Zoetrope)

Den spæde start

Det New York-baserede selskab blev skabt i 2012 af Daniel Katz, David Fenkel og John Hodges, der alle tre arbejdede for forskellige indie-produktionsselskaber, da de besluttede sig for at slå pjalterne sammen og skabe A24.

Og hvis du har undret dig over, hvor navnet "A24" kommer fra, så er det navnet på Autostrada A24 – en italiensk motorvej, som Katz kørte på, da han kom på idéen til et splinternyt indie-selskab.

I 2013 distribuerede de deres første film ‘A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III’ med Charlie Sheen og Bill Murray – instrueret af Roman Coppola, søn af Francis Ford Coppola og søster til Sofia Coppola. Roman Coppola er senere gået hen til at producere for og skrive film sammen med The Grand Budapest Hotel-instruktøren Wes Anderson.

Herefter går det stærk for det lille selskab, der bryster sig af at fortælle originale fortællinger med små budgetter og nyskabende instruktører. De laver indiefilm, eller "independent film", der bliver produceret uden finansiel støtte fra de største produktionsselskaber, og som har specifikke visuelle og fortællemæssige forskelle fra massemedierne.

A24 begynder at lave aftaler med selskaber såsom Amazon, der giver dem støtte til at udvikle deres repertoire, der i 2014 nu også består af Enemy af Denis Villeneuve, der udkom med thrilleren Prisoners samme år.

Udover Villeneuve begyndte A24 i deres første år også at samarbejde med nu anerkendte instruktører såsom Jonathan Glazer (The Zone of Interest), Sofia Coppola (Priscilla), Noah Baumbach (Marriage Story) og Matt Shakman (Game of Thrones).

Billede

Små film med Oscar-stjernedrys

Hollywood fik for alvor øjnene op for selskabet, da de i 2015 bød Alex Garland velkommen, der før A24-filmen Ex Machina ikke havde tilegnet sig titlen som instruktør, men som var manuskriptforfatter på filmene 28 Days Later og Dredd.

Det blev selskabets første år med Oscar-nomineringer – Bedste kvindelige skuespiller til Brie Larson i Room, Bedste dokumentar til ’Amy’ og Bedste visuelle effekter til ’Ex Machina’. Især ’Room’ og ’Ex Machina’ blev genredefinerende film, hvor A24 beviste, at små film med lave budgetter kan have lige så høj kvalitet som de mange film fra Hollywood-selskaber.

’Room’, et lille drama om en kvinde, der føder et barn fra sin fangetager, og ’Ex Machina’ med bl.a. Alicia Vikander, der handler om en ung programmør i et videnskabeligt eksperiment, der vil redefinere, hvordan vi opfatter kunstig intelligens i form af robotten Ava. 

Det er altså de små personlige dramaer og de højkonceptuelle genrefilm, der er grundstenene for A24 i deres opkøb - og senere produktion af film og serier.

Billede
(© Nordisk Film)

Gys er tilbage!

Den høje kvalitet fortsætter og tager fart i resten af 2010’erne, hvor A24 distribuerer og producerer mange af de film, som vi i dag kalder nogle af de bedste indenfor deres genrer. Det er umuligt at nævne alle filmene, men der er en del film, der stikker ud og siger meget om A24's egenskaber.

En af de genrer, der er blevet synonym med A24, er det som nogle kalder “eleveret gys”. Gyser-film med en vis auteur-lignede kvalitet, der har skabt en ny bølge af gyser-elskere og bragt genren op på et højere niveau end dens tidligere status som lav-kultur. 

Her er det især instruktørerne Robert Eggers og Ari Aster, der fik deres spillefilmsdebut med henholdsvis The Witch (2016) og Hereditary (2018), der har båret gysergenren ind i en ny æra.

Derudover udkom A24 også med It Comes at Night af Trey Edward Shults og A Ghost Story af David Lowery i 2017, samt Midsommar af Ari Aster og The Lighthouse af Robert Eggers i 2019. På grund af de her film, er der mange, som tænker på gysergenren som det første, når A24 bliver nævnt.

Det er også en tid, hvor en række instruktører, som de fleste filmelskere kender af navn i dag, får en chance og vinder stort med deres første film for A24. Det handler om Yorgos Lanthimos med The Lobster (2016) og The Killing of a Sacred Deer (2017), Safdie-brødrene med Good Time (2017) og Uncut Gems (2019), Sean Baker med The Florida Project (2017) og Greta Gerwig med Lady Bird (2017).

Det blev for mange af dem startskuddet på et væddeløb om flest Oscar-statuetter til dem selv og til A24.

Billede

Fra indie til mainstream

Men måske vigtigst af alt, så kommer A24 med deres første egen-producerede film i 2016, der skabte røre på grund af en akavet fejltagelse ved 2017 Oscar-showet, nemlig Moonlight. Filmen skaffede selskabet deres første Oscar for Bedste film og vandt derudover prisen for Bedste adapterede manuskript og Bedste mandlige birolle til hhv. Barry Jenkins og Mahershala Ali.

Det var i dette øjeblik, at A24 gik fra at være et moderne indie-selskab - til at være en af de helt store spillere i Hollywood.

Ifølge en kilde fra The Wrap, der er tæt på selskabet, så er alle i A24 godt klar over, at de bliver nødt til at opkøbe og producere flere mainstream-film, selvom de af flere omgange har udtalt, at de holder fast i deres auteur-drævende dramaer, og at de hellere vil producere mere indhold end at gå på kompromis med deres originale vision. 

Ligesom så mange andre studier, der engang kunne bryste sig ved at være indie-selskaber, så er det uundgåeligt for et selskab i Hollywood ikke at rykke sig mod mainstream-film.

Produktionsselskabet Miramax var mestrene af indiefilm i 90’erne med dengang ukendte instruktører såsom Steven Soderbergh og Quentin Tarantino. Forskellen på Miramax og A24 er deres indgriben i de kreatives produkter og distributionen af deres film.

Weinstein-brødrene havde en nærmest brutal magt over redigeringen af film på bekostning af kunstnernes visioner og var ligeså store navne i offentligheden, som deres film. 

A24 har fra start ønsket at bibeholde instruktørens egen fortælling og filmkultur og er næsten lige så umulige som Tom Cruise at få til at stille op til interviews.

Billede
(© UIP)

A24 dominerer Oscar-showet

I 2021 blev Youn Yuh-jung den første koreanske skuespillerinde til at vinde en Oscar for skuespil i filmen Minari af instruktør Lee Isaac Chung.

2023 blev til A24’s mest succesfulde Oscar-sæson med 18 nomineringer og 9 vundne priser. De blev det første indie-selskab til at vinde Bedste film, Bedste instruktør og alle fire skuespiller-kategorier samme år til den 95'ne Oscar-uddeling. Der var især to film, der havde Oscar-showet i sit jerngreb og er fantastiske eksempler på A24’s to primære kærligheder. De små fortællinger, og de højspændte genrefilm.

The Whale af Darren Aronofsky om den overvægtige mand Charlie, spillet af Brendan Fraser, vandt to priser – Bedste mandlige skuespiller og Bedste Makeup og hår.

‘Everything Everywhere All at Once’ af Dan Kwan og Daniel Scheinert om den kinesisk-amerikanske immigrant, der hopper igennem parallelle universer for at rede multiverset, tog SYV priser med hjem. Den vandt for Bedste film, Bedste instruktør, Bedste kvindelige hovedrolle (Michelle Yeoh), Bedste mandlige birolle (Ke Huy Quan), Bedste kvindelige birolle (Jamie Lee Curtis), Bedste originale manuskript og Bedste filmredigering.

'Everything Everywhere All at Once' er stadig A24's mest indtjenende film, og deres første film til at nå 100 millioner dollar-markøren internationalt. 

Der er ingen tvivl om, at A24 begynder at smage af mere end det afslappede indie-selskab, der blev grundlagt i 2012. 

I 2023 udkom Past Lives af Celine Song og The Zone of Interest af Jonathan Glazer, der skabte Oscar-historie ved at have to film nomineret for Bedste film fra samme produktionsselskab, hvor den sidstenævnte tog prisen med hjem.

Derudover har A24 i 2020'erne produceret og/eller distribueret filmene Civil War af Alex Garland, Heretic af Scott Beck og Bryan Woods og The Brutalist, der i 2025 blev nomineret til ti Oscars og vandt for Bedste mandlige hovedrolle, Bedste originale musik og Bedste filmfotografi.

Senest har man kunne opleve A24-magien i to vidt forskellige film, nemlig Warfare af Ray Mendoza og Alex Garland samt The Legend of Ochi af Isaiah Saxon, der kan ses i biografen nu.

The Smashing Machine
(© A24)

Hvad byder fremtiden på?

I 2025 kommer der syv film fra A24, som man kan holde lidt ekstra godt øje med. Der er nemlig flere af dem, som ifølge Kino.dk’s liste over mulige Oscar-vindere 2026 har potentialet til at løbe med endnu en sejr til det prisbelønnede selskab.

Komediefilmen 'Friendship' af Andrew DeYoung har Tim Robinson og Paul Rudd i hovedrollerne. Bring Her Back er den næste gyserfilm fra Danny og Michael Philippou, der fik enorm success med deres debutfilm Talk to me. Derudover ser man prisvindende instruktører som Celine Song med Materialists, Ari Aster med Eddington og Spike Lee med 'Highest 2 Lowest'.

Hold da op et hold af verdensstjerner!

Men de to helt store film er nok 'Marty Supreme' af Josh Safdie og The Smashing Machine af Benny Safdie. Brødrene har splittet sig op siden deres tidligere A24-succeser, og det kunne være sjovt at se dem kæmpe om de store priser til næste års Oscar-show.

A24 producerer og distribuerer 18 til 20 film om året og af de mange film, så har de indtil videre modtaget 76 Oscar-nomineringer og vundet i alt 21 Oscar-statuetter.

Vi glæder os til at følge med i deres filmiske færden og er sikre på, at det høje niveau og kærlighed til genrefilm fortsætter!

Nyeste film i biografen